Kampanjer

ELBIL FRA LEXUS

ENORME FORVENTNINGER

I tråd med selskapets Electrified-strategi ble UX 300e lansert på den internasjonale bilmessen i Guangzhou i Kina. Siden introduksjonen av RX 400h i 2005 har Lexus vært en pioner innen elektrifiseringsteknologi, og har spilt en nøkkelrolle i utviklingen av biler som byr på både høye ytelser og har lav miljøpåvirkning. Dette tas nå til neste nivå med den helelektriske UX 300e, som også skal levere klassens beste kjøreopplevelse.

- Vi har enorme forventninger til denne modellen som kombinerer kjøreegenskapene og kjøregleden som Lexus er kjent for, med elektrisk fremdrift, sier Even Karlsen, administrerende direktør i Toyota Bilia.

Bilen vil ha en rekkevidde på 400 kilometer og innstegsmodellen koster fra 395.100 kroner. Lexus har i løpet av den 30 år lange historien hatt kvalitet i fokus, og UX 300e er ikke noe unntak. Med utgangspunkt i kjørekarakteristikkene til hybridversjonen av UX har Lexus løftet motorytelsene til bilen, uten å kompromisse med Lexus’ DNA – å levere klassens best støyisolerte kupé. Det egenartede designet og de øvrige karakteristikkene til UX er videreført, og de kraftige batteriene, som er plassert rett under gulvet, gir et lavt tyngdepunkt. Når det i tillegg er tilrettelagt for å kunne ta i bruk den nyeste teknologien for smarttelefoner i bilen, maksimerer UX 300e fordelene som elbiler har - samtidig som den byr på ytelsene og bekvemmeligheten til en Lexus.

- Lexus er kjent for god kundeservice, trygghet og kvalitet. Derfor garanterer vi at alle kundene mottar bilen i henhold til avtalt leveringstid, legger Karlsen til.

Lexus har i ni år på rad vunnet den prestisjetunge utmerkelsen «Autoindex», som måler bilbransjens mest fornøyde kunder. Med en elbil i modellrekken har Lexus i Norge ambisjoner om å tilby en unik kundeopplevelse til nye kundegrupper. Les mer om undersøkelsen her

- Hemmeligheten bak seiersrekken vår er ett ord: Omotenashi. Direkte oversatt betyr ordet gjestfrihet på japansk. Omotenashi er følelsen som er selve kjennetegnet på den japanske kulturen. Og dermed også for Lexus. Det er med oss hvert sekund av hver dag. Det brukes hundrevis av timer på å få en bildør til å svinge og lyde helt riktig. På samme måte jobber vi kontinuerlig for å sikre den gode opplevelsen for kundene, avslutter Karlsen.

LEXUS-DNA-ET VIDEREFØRES

Med kjøreprogramvelgeren kan kundene justere akselerasjon og motorbrems/regenerering etter kjøresituasjonen. De kan nyte den kraftige akselerasjonen og det umiddelbare dreiemomentet idet de trår på gassen, og på en lignende måte bruke girhendlene for å justere motorbremsene i fire nivåer. Det hele akkompagnert med kjøreegenskaper i kjent Lexus-stil.

UX 300e har ypperlige dynamiske egenskaper takket være bilens lave tyngdepunkt. Det lave tyngdepunktet er et resultat av optimal vektfordeling, og at motoren og batteriet er plassert under bilen.

GA-C-plattformen er forsterket og demperne forbedret for å imøtekomme de dynamiske endringene elektrifisering fører med seg.

Elbiler er normalt stillegående, men UX 300e har i tillegg et lag med isolasjon som fjerner lyden fra vind og småstein, som ellers ville være merkbare i en bil uten girkasse og motor. Lexus' fokus på lydisolering lar dermed sjåføren nyte kjøreturen optimalt.

DEN LEGENDARISKE LEXUS-PÅLITELIGHETEN LEVERE VIDERE

Da Lexus utviklet UX 300e, kunne de dra nytte av utviklingen av merkets bransjeledende hybridsystemer, og sørger for det samme nivået av kvalitet og komfort i sin første elbil.

Effektiviteten til motor, inverter, gir og høykapasitetsbatteriet har alle blitt optimalisert med bakgrunn i kunnskapen fra utviklingen av hybrider. Ved å øke ytelsene til hele systemet har UX 300e fått en rekkevidde på 400 km (NEDC).

Batteriene er utstyrt med et system som regulerer temperatur og som er svært effektivt ved høye eller lave temperaturer. Påliteligheten er også økt ved hjelp av en rekke systemer som overvåker og regulerer lading, og forhindrer overlading.

UX 300e kommer med det siste innen konnektivitet. Bilen kan kobles til smarttelefoner gjennom en egen app, så sjåfører kan sjekke batteristatus, lading og rekkevidde. Ladekontroller er også utformet med en timerfunksjon som informerer eieren om når bilen er fulladet, eller som hjelper eieren med å planlegge lading basert på når bilen skal kjøres neste gang. Appen lar også eieren styre funksjoner som klimaanlegg, setevarme og vindusvarme.

DESIGN OG HØY FUNKSJONALITET HENTET FRA DEN ORIGINALE UX-MODELLEN

Det iøynefallende utseende og den høye funksjonaliteten man kjenner fra UX hybrid, er videreført i UX 300e. Det gir den et ypperlig utgangspunkt og gjør den til en desto mer attraktiv elbil.

Som et tillegg til det allerede sofistikerte UX-utseendet, har Lexus utviklet spesielle aerodynamiske hjul og bunnplate for UX 300e.

Plasseringen til shift-by-wire-systemet i midtkonsollen gir interiørdesignen enkelhet og funksjonalitet.

Lexus har alltid hatt fokus på å utvikle de mest avanserte sikkerhetsteknologiene i markedet. UX 300e innehar Lexus Safety System+, og Lexus jobber kontinuerlig med utvikling av stadig bedre systemer som skal sikre enda tryggere kjøreopplevelser.

SPESIFIKASJONER

UX300e motorspesifikasjoner

Plassering Betegnelse Maks ytelse Maks dreiemoment
Foran 4KM 150kW 300Nm

UX300e batterispesifikasjoner

      Ladehastighet  
Type Kapasitet Rekkevidde Standard (AC) lading Hurtig (DC) lading
Lithium-ion 54.3kWh 400km* Maks 6.6kW Maks 50kW

*NEDC

Ta kontakt med Lexus Vestfold eller Lexus Trondheim for mer informasjon.

  • Lexus UX 300e bagasjerom. Foto.
  • Lexus UX 300e interiør. Foto.
  • Lexus UX 300e felg. Foto.