BMW i5 Touring

Helt nye BMW i5 Touring: Den første elektriske stasjonsvognen fra BMW

Helt nye BMW i5 Touring: Den første elektriske stasjonsvognen fra BMW

Pressemelding 07.02.24 fra BMW Group Norge

BMW 5-serie Touring – selve symbolet på kjøreglede, sporty eleganse og moderne funksjonalitet går inn i en ny æra. Den sofistikerte stasjonsvognen kommer for første gang i elektrisk drakt, som BMW i5 Touring.

Første generasjon BMW 5-serie Touring hadde sin debut i 1991. Siden den gang har hver generasjon kombinert sportslighet og komfort med praktiske egenskaper i arketypisk BMW-maner.

– Sjette generasjon følger opp arven og skriver samtidig et helt nytt kapittel som den første elektriske stasjonsvognen med BMW-logo på panseret. Og allerede til helgen kan norsk publikum få se helt nye BMW i5 Touring under bilutstillingen eCarExpo på Nova Center utenfor Oslo, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

Sportslig eleganse
Helt nye BMW i5 Touring kjennetegnes av et distinktivt design og den umiskjennelige BMW-dynamikken mellom sportslige og komfororienterte egenskaper. Kombinert med sjenerøs plass, moderne funksjonalitet, akustisk komfort, materialer av høy kvalitet og avanserte digitale tjenester, ligger alt til rette for at den elektriske stasjonsvognen vil befeste sin posisjon i premium-segmentet.

Sammenlignet med forrige generasjon, har den nye modellen vokst 97 mm i lengden, til 5 060 millimeter, bredden har økt 32 millimeter til 1 900 millimeter, og høyden har økt med 36 millimeter til 1 515 millimeter. Akselavstanden har samtidig blitt 20 millimeter lengre og måler 2 995 millimeter. Bagasjeromskapasiteten øker fra 570 liter til 1700 liter når bakseteryggene felles ned.

Som på sedanen, preges fronten av en moderne tolkning av de doble frontlyktene, med nesten vertikalt plasserte LED-elementer som fungerer som blinklys og kjørelys på dagtid. Den særegne nyregrillen kan leveres med BMW Iconic Glow-konturbelysning.

Sett fra siden er det den høye skulderlinjen, de skarpe linjene og den svakt fallende taklinjen med takrails (standard) som definerer designen. De dynamiske proporsjonene flyter inn i en kraftig bakende, hvor flate, skulpturelle baklykter er en ny tolkning av det typiske L-designet. Kjennere vil legge merke til hvordan sideprofilen til baklyktene på stasjonsvognen skiller seg fra sedanen.

For de som liker skreddersøm og detaljer byr helt nye BMW i5 Touring på en rekke individuelle komponeringer.

To elektriske varianter fra start – flere alternativer kommer
Helt nye BMW i5 Touring lanseres først i to varianter, BMW i5 eDrive40 Touring og BMW i5 M60 Touring.

Motorene på for- og bakakselen på BMW i5 M60 Touring yter henholdsvis 192 kW/261 hk og 250 kW/340hk, med en samlet effekt på 380 kW/517 hk og 795 Nm dreiemoment, under normal kjøring. Velger man sport-kjøremoduset, eller benytter M Sport Boost eller M Launch Control-funksjonene, øker ytelsene til 442 kW/601 hk med 820 Nm dreiemoment. Sprinten fra 0–100 km/t gjøres da unna på 3,9 sekunder, mens toppfarten nås ved 230 km/t (elektronisk begrenset). Tillatt tilhengervekt er 2 000 kg.

Det kombinerte WLTP-strømforbruket til BMW i5 M60 Touring oppgis til 18,3 til 20,8 kWh pr 100 kilometer, avhengig av bilens konfigurasjon og utstyr. Det gir en rekkevidde på opptil 506 km (WLTP, blandet kjøring: 445–506 km).

I BMW i5 eDrive40 Touring plantes kreftene ned i veien med arketypisk BMW-maner med bakhjulsdrift. Den elektriske motoren på bakakselen genererer full ytelse på 250 kW/340 hk, med maksimalt dreiemoment på 430 Nm når Sport Boost eller Launch Control-funksjonen aktiveres. Akselerasjonen fra 0–100 km/t gjøres da unna på 6,1 sekunder, mens toppfarten nås ved 193 km/t. Tillatt tilhengervekt er 1500 kg.

Det kombinerte WLTP-strømforbruket for BMW i5 eDrive40 Touring er 16,5–19,3 kWh, avhengig av bilens konfigurasjon og utstyr. Det gir en rekkevidde på opptil 560 km (WLTP, blandet kjøring: 483- 560 km).

Senere i år lanseres ytterligere en modell med elektrisk xDrive-firehjulsdrift.

Effektiv lading – Plug&Charge
Helt nye BMW i5 Touring har den nye MAX RANGE-funksjonen, hvor rekkevidden ved behov kan økes med opptil 25 prosent ved å begrense kraft og hastighet og deaktivere utvalgte komfortfunksjoner. Det skybaserte navigasjonssystemet og dets rutekalkulering vil også være et effektivt verktøy for optimal utnyttelse av den potensielle rekkevidden.

Begge modellvariantene er utstyrt med et høyspentbatteri med 81,2 kWh nettokapasitet. BMW i5 eDrive40 Touring har AC-ladeeffekt på opptil 11 kW som standard, 22 kW-ombordlader tilbys som ekstrautstyr. BMW i5 M60 Touring har 22 kW-ombordlader som standard.

Ved lading på 11 kW (16A/230V, 3-fas), lades batteriet fra 0–100 prosent på 8,25 timer. Ved lading på 22 kW (32A/230V, 3-fas) er tiden fra 0–100 prosent på 4,25 timer.

For DC-hurtiglading strekker effekten seg til opp til 205 kW. Det betyr at man under gunstige forhold vil kunne lade batteriet fra 10 til 80 prosent på rundt 30 minutter. Det innebærer også at rekkevidden kan økes med opptil henholdsvis 149 km (eDrive40 Touring) og 142 km (M60 Touring) ved en ti minutters ladestopp ved optimal SOC.

Den optimalisert ladekurven, med jevnere fall når ladenivået øker, og bruk av overskuddsvarme fra de elektriske motorene til å kontrollere temperaturen i høyspentbatteriet, både reduserer energibehovet for å temperere (forvarme) batteriet før hurtiglading og korter ned ladeøkten. Temperering av høyspentbatteriet kan styres både automatisk og manuelt.

Helt nye BMW i5 Touring er også blant de første elektriske modellene som kan ta i bruk Plug&Charge-teknologi med muligheten til å samle flere ladeavtaler. Alt kunden trenger å gjøre er å koble ladekabelen til ladeporten på bilen – og nødvendige data vil automatisk flyte via ladekabelen slik at bilen autentiserer seg selv.

Lanseres i mai – premiere på eCarExpo til helgen
Helt nye BMW i5 Touring lanseres i mai, men allerede til helgen kan bilen oppleves på eCarExpo på Nova Center utenfor Oslo.

– Helt nye BMW i5 Touring blir et av våre høydepunkt på vår stand på eCarExpo i helgen. Der får den selskap av helt nye BMW iX2, BMW iX1, BMW iX og BMW i7. Sistnevnte med BMW Theatre Sceen for full kino-opplevelse i baksetet, sier Tegneby.

Norske forhandlere åpner derimot for bestilling allerede i dag. BMW i5 eDrive40 Touring har en startpris på kr. 705 200, mens toppmodellen BMW i5 M60 Touring koster fra kr. 1 099 700. Begge modellene tilbys med et utvalg utstyrspakker. Kundene kan også velge de svært godt utstyrte «Fully Charged»-modellene til henholdsvis kr. 859 900 (i5 eDrive40 Touring) og kr. 1 159 900 (i5 M60 Touring).

For de kundene som ønsker, vil BMW 5-serie Touring også kunne leveres med utvalgte ikke-elektriske drivlinjer i 2024.

Norske postkort ut i verden
Når BMW i5 Touring ruller inn i messehallen for eCarExpo, er det likevel ikke første gang den får norsk jord under hjulene. Rett før julen i fjor var et annet eksemplar på hemmelig besøk i Norge. Da ble nemlig de offisielle pressbildene tatt blant norske fjell og hav.

– Det er lett å tenke at bilfoto er noe man gjør relativt raskt, men det ligger svært mye arbeid bak, både for planlegging og gjennomføring, når et slikt prosjekt skal gjøres i hemmelighet. På vegne av BMW Group ønsker vi derfor å rette en stor takk til Stadtlandet som viste seg fra sin beste side – og ikke minst Stad Hotell, Vestkapp Restaurant, Stad Kystbygg og flere privatpersoner. Uten den lokale entusiasmen og hjelpen hadde dette prosjektet ikke latt seg gjennomføre, avslutter Tegneby.

Flere bilder og video fra Stadlandet og områdene rundt kan sees her.

* Tekniske spesifikasjoner og tilgjengelighet/lanseringstid for utstyr, funksjoner og tjenester for bilen som presenteres i pressemeldingen, kan variere fra land til land.

En nærmere titt 

Utforsk noen av BMW i5 Tourings beste egenskaper. 

Siste nytt fra BMW