Tallenes tale
BMW iX3 50 xDrive er første variant ut i den helt nye iX3-familien. Flere alternativer vil følge, inkludert en innstegsmodell.
BMW iX3 50 xDrive drives av to motorer med samlet effekt på 345 kW/469 hk og et dreiemoment på 645 Nm dreiemoment. Sprinten fra 0 til 100 km/t gjøres unna på 4,9 sekunder, og toppfarten er 210 km/t. Den fullverdige firehjulsdriften består av en oppgradert synkronmotor (EESM) med høy virkningsgrad på bakakselen, og en ny asynkronmotor (ASM), kjent for sin kompakte konstruksjon, på forakselen.
Energien hentes fra et høyspenningsbatteri med netto kapasitet på 108,7 kWh. Med et forventet kombinert strømforbruk på 17,9 - 15,1 kWh/100 km, gir det en rekkevidde fra 678 – 805 km etter WLTP-normen (preliminære verdier).
Med en maksimal ladeeffekt på 400 kW, kan batteries lades fra 10 til 80 prosent på 21 minutter. En timinutters ladeøkt ved en ved en 800V-hurtiglader (DC) gir opptil 372 kilometer ny rekkevidde (ved optimale forhold). Takket være BMW Groups egenutviklede batteristyring, kan iX3 også lades ved 400V DC-stasjoner. Lading med vekselstrøm (AC) skjer gjennom en 11 kW-ombordlader som standard, eller en 22 kW-ombordlader som vil tilbys som tilvalg (tilgjengelig fra mars 2026).
Et særtrekk ved ladeopplevelsen er den intelligente ladeluken, som ved hjelp av kunstig intelligens registrerer når føreren ønsker å lade og åpner eller lukker seg automatisk. Den nye generasjon eDrive-teknologi gir også føreren muligheten til å følge ladehastighet en sanntidsgraf i My BMW-app’en. Videre kan opptil ti ladeavtaler fra ulike leverandører lagres digitalt i bilen, med støtte for Plug & Charge Multi Contract-funksjon.
Toveis ladefunksjoner, Vehicle-to-Load (V2L), blir også tilgjengelig. Dermed kan helt nye BMW iX3 brukes som en mobil strømkilde, mens forberedelse for Vehicle-to-Grid (V2G) på sikt gjør det mulig å levere strøm tilbake til nettet.
En nytt nervesystem
Helt nye BMW iX3 introduserer et digitalt nervesystem utviklet fra bunnen av, tilpasset alle drivlinjevarianter og bilsegmenter. Den nye elektronikk- og programvarearkitekturen åpner døren for nye opplevelser bak rattet:
Fire «superhjerner» håndterer kjøredynamikk, automatisert kjøring, infotainment og komfortfunksjoner, med mer enn 20 ganger så mye prosessorkraft som dagens modell.
En av de fire «superhjernene» – Heart of Joy – styrer drivlinje, bremser, energigjenvinning og styring. Den behandler informasjon opptil ti ganger raskere enn tradisjonelle systemer og utnytter dermed det fulle potensialet for elektrisk kjøreglede: øyeblikkelig kraftlevering, smidig kraftoverføring, maksimal stabilitet og effektivitet. I daglig kjøring håndteres 98 prosent av all bremsing gjennom regenerering alene, uten bruk av mekaniske bremser, en viktig faktor for den mest sømløse nedbremsingen noensinne i en BMW, kalt Soft Stop.
En forenklet ledningsstruktur gir betydelige vekt- og materialbesparelser. Smarte eFuses erstatter tradisjonelle sikringer og bidrar til økt effektivitet.
Arkitekturen legger grunnlag for neste generasjons programvaredefinerte kjøretøy, med fremtidssikrede OTA-oppdateringer, AI-funksjoner og maksimal IT-sikkerhet.
Nytt designspråk, nye formater, nye opplevelser
Store teknologiske fremskritt gir alltid en mulighet til å introdusere mer omfattende designendringer. Helt nye BMW iX3 er først ut med BMWs nye designspråk, som gradvis skal tas i bruk på hele modellutvalget. Formspråket gir en moderne tolkning av BMWs klassiske og tidløse design-DNA.
Med en lengde på 4.782 millimeter, bredde på 1.895 millimeter og høyde på 1.635 millimeter, samt en akselavstand på 2.897 millimeter, har helt nye BMW iX3 proporsjonene man forventer av en SUV. Bagasjerommet rommer 520 liter og kan utvides til maksimalt 1.750 liter når bakseteryggene legges ned. I tillegg finnes et ekstra oppbevaringsrom under panseret på 58 liter. Tillatt tilhengervekt for BMW iX3 50 xDrive er 2.000 kg (v/ 12% helling).
Neue Klasse arkitekturen er utviklet spesielt for elektriske kjøretøy og gir svært god plass i alle bilens fem seter. Kupéen har et ryddig og minimalistisk design hvor linjene i det «flytende» instrumentpanelet flyter sømløst inn i de store dørpanelene. Tekstiloverflatene, stemningsfull bakgrunnsbelysning, store vindusflater og et panoramatak med klimakomfortglass (tilvalg) gir en lys og luftig romfølelse.
Kundene kan tilpasse interiøret med ulike designverdener: Essential, Contemporary, M Sport og BMW Individual.
Sentral i det horisontalt utformede førermiljøet er det nye betjeningssystemet BMW Panoramic iDrive, basert på det nyutviklede BMW Operating System X. Helt nye BMW iX3 er den første serieproduserte modellen hvor BMW Panoramic iDrive redefinerer brukeropplevelsen. Med en nøye avstemt balanse mellom digitale funksjoner og fysiske betjeningselementer, løfter BMW Panoramic iDrive den intuitive betjeningen, i tråd med BMWs velkjente prinsipp «hendene på rattet, øynene på veien», til et nytt nivå.
De viktigste funksjonene har fortsatt egne fysiske knapper og brytere, blant annet for vindusviskere, blinklys, speiljustering, volum, girvelger, parkeringsbrems, nødblink, bakrutevarmer og defrost. Andre funksjoner er optimalisert for betjening via berøringsskjerm, stemmestyring eller det nye multifunksjonsrattet.
BMW Panoramic Vision projiserer informasjon over hele frontrutens bredde, fra A-stolpe til A-stolpe. Innholdet i midten og på passasjersiden kan tilpasses individuelt, mens nøkkelinformasjon alltid vises i førerens synsfelt. Over dette kan den valgfrie BMW 3D Head-Up Display også vise integrert navigasjon og funksjoner for automatisert kjøring.
Den 17,9-tommers store skjermen med matrisebelysning og oppløsning på 3340x1440 piksler har fått en oppgradert QuickSelect-meny, som gjør betjeningen av funksjoner og innhold mer intuitiv og lett tilgjengelig. Hjemskjermen viser alltid BMW Maps eller annet valgt innhold, og funksjonen «QuickSelect» gir direkte tilgang til viktige funksjoner uten å måtte gå inn i undermenyer. Widgets på sentralskjermen kan dessuten dras og slippes over til BMW Panoramic Vision. Det nye multifunksjonsrattet er likevel bilens primære fysiske kontrollpunkt – med et betjeningsfelt som kombinerer lys, taktil overflate og haptisk feedback.
Det nyutviklede BMW Operating System X gir omfattende muligheter for personalisering gjennom BMW ID hvor et bredt spekter av digitale funksjoner kan skreddersys den enkelte av bilens brukere. Det nye operativsystemet åpner for omfattende underholdning både under kjøring og ved ladepauser. Bilens digitale nøkkel, BMW Digital Key Plus, kan settes opp på både smarttelefoner og smartklokker fra alle de ledende produsentene.
Bestilling, lansering og priser
- BMW iX3 50 xDrive byr med egenskaper som er svært aktuelle for norske bilkjøpere; fullverdig firehjulsdrift, rekordlang rekkevidde og lynrask lading. Den svarer på alt og føyer seg dessuten elegant inn i en allerede attraktiv elektrisk modellportefølje som har begeistret norske kunder i en årrekke, sier Sindre Sandberg.
Nye BMW iX3 xDrive50 får en startpris fra 679.900kr, hvor eksempelvis elektrisk justerbare og oppvarmede forseter, Comfort Access, 20’’ lettmetallfelger og BMW Panoramic Vision er standard.
Videre tilbys flere attraktive utstyrsnivåer:
|
|
|
Utstyrsversjon |
Utstyr inkludert |
Pris |
|
|
|
M-sport edition |
M Sport design innvendig og utvendig, Metallic lakk
|
699.900 kr |
Fully charged |
3D Head-Up Display, rattvarme, Harman Kardon høyttalere, 3-soners klimaanlegg, hengerfeste, mm
|
729.900 kr |
Fully Charged M-sport edition
|
M Sport Edition + Fully Charged |
749.900 kr |
Supercharged
|
Fully Charged M Sport Edition + Panoramatak, Parking Assistant Professional og BMW Digital Premium |
779.900 kr |
Norske BMW-forhandlere åpner for bestilling av helt nye BMW iX3 i dag. Markedslansering i Europa våren 2026.