Aron Mosland på verkstedet

Aron Mosland – Personlig servicetekniker Volvo

Navn: Aron Mosland  
Stillingstittel: Personlig servicetekniker   
Utdanning: TIP, Ås VGS  
Avdeling: Verksted MEK Follo  
Ansatt siden: 2019  

Publiseringsdato 11. august 2023.

Jeg hadde egentlig ikke noen tanker om å bli bilmekaniker i det hele tatt, men etter utplasseringsperioden gjennom skolen så jeg hvor godt jeg trivdes. Ikke lenge etter fikk jeg et jobbtilbud, til tross for lite erfaring innen bil.   

Da jeg startet å studere påbygg på Ås VGS fant jeg fort ut at dette ikke var veien for meg. Jeg liker en mer varierende hverdag med praktiske oppgaver. Så jeg byttet retning til TIP og ble bilmekaniker via det studieprogrammet. Måten jeg ble kjent med Bilia var gjennom skolen når vi skulle på utplassering. Det var valgfritt hvor man ville være, og jeg hadde hørt mye bra om miljøet og folkene. Jeg trivdes veldig godt i den perioden når jeg var der, og fikk senere tilbud om jobb. Det skal sies at før jeg kom til Bilia hadde jeg ikke noe særlig erfaring innenfor bil, men med litt pågangsmot så ble jeg ønsket velkommen. 

Hvordan ser en typisk arbeidsdag for deg ut? 

Det er mye man skal balansere, så man må klare å jobbe under høyt tempo. Det er telefoner som ringer og bestillinger man skal svare på, samtidig må man klare å være tilgjengelig for kundene sine for å opprettholde gode relasjoner med dem. Ikke minst, så skal man selvfølgelig skru og fikse på bilene. Heldigvis jobber man i par når man jobber som personlig servicemekaniker, så makkeren min og jeg er flinke til å delegere oppgaver og hjelpe hverandre underveis. Men kort fortalt, så er det alt fra da kunden kommer til serviceverkstedet eller ringer for å bestille tid, til bilen er ferdig reparert, fakturaen gjort opp og bilen er klar for henting.   

Hvordan vil du beskrive arbeidsmiljøet hos Bilia Follo?

Jeg liker at de tar oss godt imot med åpne armer. Alle som jobber her har sine gode egenskaper som til sammen bidrar til et godt fellesskap. Man føler seg godt tatt vare på og man har alltid muligheten til å snakke med noen hvis det skulle være noe. Hver måned har vi en-til-en samtale med sjefen hvor vi snakker om hvordan det går på jobb og hjemme, samtidig som vi får god oppfølging underveis. 

Hva er det beste med jobben din? 

Du blir litt «din egen herre» for dagen da man får muligheten til å planlegge hva man skal gjøre fremover selv. Det som også er unikt med min type stilling er at det ikke er et mellomledd, et kundemottak, som sender kundene til meg og bestemmer mine arbeidsoppgaver. Her tar kunden direkte kontakt, også tar man det videre derfra. Jeg vil også si at det har utviklet meg i en positiv retning, fordi jeg må være god til å snakke med mange forskjellige mennesker, samtidig så må jeg være «service-minded».