BMW Vision Neue Klasse X

BMW Vision Neue Klasse X: En første titt på Neue Klasse som SAV

BMW Vision Neue Klasse X: En første titt på Neue Klasse som SAV

Pressemelding 21.03.24 fra BMW Group Norge

Det første glimtet av BMW Vision Neue Klasse X avslører at BMW Group har tatt estetikken, teknologien og filosofien fra Neue Klasse til SAV-segmentet (Sports Activity Vehicle).

Neue Klasse er mer enn bare en bil eller et konsept; det er en redefinisjon av BMW-merket. Samtidig skal Neue Klasse være mer BMW enn noensinne. Neue Klasse dekker hele spekteret av modelltypene kundene ønsker seg både i dag og i fremtiden – fra sporty sedan til en moderne SAV.

Da BMW Vision Neue Klasse ble presentert på IAA i 2023, var det et innblikk i BMWs fremtidige sedaner. Nå er det X-modellenes tur, med BMW Vision Neue Klasse X først ut. BMW Vision Neue Klasse X representerer en aktiv livsstil, effektiv dynamikk og selvtillit. Sammen med BMW Vision Neue Klasse illustrerer den bredden av den fremtidige modellkatalogen til BMW.

Neue Klasse kjennetegnes ved å være elektrisk, digital og sirkulær. Med BMW Vision Neue Klasse X kommer det en fjerde dimensjon. Kjøregleden, som ligger i BMWs kjerne, løftes til et nytt nivå med nytt driv- og chassiskontroll utviklet spesielt for Neue Klasse, og sjette generasjon BMW eDrive-teknologi. Modellens bærekraftkonsept sikrer samtidig ansvarlig produksjon, drift, demontering og gjenvinning.

Mer dynamisk ytelse, presisjon og effektivitet
En ny type kontrollsystem for drivlinje og chassis leverer overlegen kjøreopplevelse skreddersydd for ulike behov. Dette takket være en ny programvareplattform utviklet av BMW Group, som garanterer en uslåelig kjøreopplevelse på alle forhold.

Fremtidens BMW vil inneholde i alt fire nye superhjerner; høytytende datamaskiner som jobber smart sammen med oppgaver som til nå har vært håndtert hver for seg. To av disse vil bidra til å løfte kjøreopplevelsen med Neue Klasse til et nytt nivå. BMW har utviklet den første superhjernen internt. Den integrerer drivlinje- og kjøredynamikk med opptil ti ganger mer datakraft. Den andre superhjernen vil i sin tur muliggjøre det neste store spranget innen automatisert kjøring.

Ny design for BMWs X-modeller
Designspråket som er utviklet for Neue Klasse tar et stort steg for både eksteriør- og interiørdesign. Med økt bakkeklaring tillater den helelektriske bilens arkitektur et romsligere interiør. Dette muliggjør en lang akselavstand, korte overheng og klassiske BMW-proporsjoner.

Det nye utseendet for BMWs X-modeller har også bidratt til visjonsbilens markante uttrykk. Vertikalt orienterte LED-enheter er en ny tolkning av BMWs ikoniske lysdesign. Den legendariske nyregrillen har fått en tredimensjonal form, med vertikale og belyste konturer. Frontlyktene og grillen aktiveres og skaper en lyseffekt når føreren nærmer seg bilen, og fortsetter innover i interiøret. Bilens bakpart har også et kraftig og atletisk uttrykk, men baklykter som strekker seg langt inn mot midten av bilen og skaper en horisontal tolkning av BMWs kjente L-form.

Tilpasset opplevelse med BMW Panoramic Vision og HYPERSONX WHEEL
Det nye rattet med multifunksjonsknapper, sentraldisplay med touchkontroll og BMW Panoramic Vision, samt avansert stemmestyring fra BMW Intelligent Personal Assistant, gir et førerorientert miljø med enkel tilgang informasjonen og funksjonene sjåføren måtte trenge.

BMW Panoramic Vision projiserer også informasjon over hele frontrutens bredde. I produksjonsmodellen vil dette bli løst ved å utvide BMW 3D Head-Up-display. I BMW Vision Neue Klasse X er det sentrale displayet integrert i instrumentpanelet, noe som gir passasjerene i forsetet optimal tilgang til alle infotainment-funksjoner.

Nye muligheter for en personlig lydopplevelse kommer med nye HYPERSONX WHEEL. Med denne digitale funksjonen kan alle passasjerer nyte sitt favorittlydspor. Lyden genereres i sanntid og justeres på HYPERSONX WHEEL.

Sjette generasjon BMW eDrive: Mer effektiv enn noen gang
Den nyeste, sjette generasjonen av BMW eDrive er nøkkelen til at energieffektiviteten i Neue Klasse tas til et nytt nivå. I tillegg til forbedrede eDrive-enheter har modellen nye, nå runde, litiumion-battericeller med en volumetrisk energitetthet som er mer enn 20 prosent høyere enn de prismatiske cellene som tidligere ble brukt. I kombinasjon med overgangen til et 800-voltsystem vil dette forbedre ladefarten med opptil 30 prosent – og en rekkevidde på 300 kilometer kan oppnås på bare ti minutter.

Den siste versjonen av BMW eDrive bidrar også til opptil 30 prosent lengre rekkevidde, og når det gjelder aerodynamikk, oppnås en ny imponerende rekord med 20 prosent redusert luftmotstand sammenlignet med en sammenlignbar modell i det nåværende utvalget. Et nytt dekkdesign og spesialutviklede bremsesystemer for elbiler bidrar til å øke den totale effektiviteten med opptil 25 prosent.

Redusert CO2-avtrykk gjennom ressurseffektiv produksjon og forsyningskjede
I interiøret, nærmere bestemt dørpaneler og midtkonsoll, brukes det helt plante- og mineralbaserte samt petroleumsfrie overflatematerialet «Verdana». For første gang brukes også havplast for diverse formsprøytede deler. Dette sekundære råmaterialet, som blant annet kommer fra resirkulerte fiskenett, står for 30 prosent av innholdet i utvalgte komponenter.

Materialvalgene og bilens konstruksjon gjør det enklere å demontere komponenter og bedre gjenvinnbarhet. Bilens sideskjørter, front- og bakparti produseres av resirkulerte monomaterialer. Dette følger det nye designkonseptet for gjenvinnbarhet som ble presentert i BMW i Vision Circular i 2021.

Den første helelektriske varianten av den nye arkitekturen begynner serieproduksjon ved BMW-fabrikken i Debrecen i Ungarn i 2025.

Ønsker du å bli oppdatert med informasjon om "Neue Klasse"? Meld din interesse her, så hører du fra oss.

Flere bilder

Siste nytt fra BMW