BMW i4. Foto.

Helt nye BMW i4 eDrive40 og BMW i4 M50

Pressemelding fra BMW Group 02.06.2021

BMW 3- og 4-serie har alltid vært rettesnoren for den ideelle balansen mellom dynamiske egenskaper og komfort i sitt segment. Med helt nye BMW i4 defineres målestokken nok en gang – med ren elektrisk kjøreglede. Nå slippes flere detaljer og priser – og norske forhandlere er klare for å ta imot bestillinger.

BMW i4 er det tyske selskapets fjerde helelektriske modell og forener design, kjøreglede, bærekraft og praktiske løsninger i nye dimensjoner. Konseptbilen så dagens lys i mars 2020, serieproduksjonen starter til høsten og de første eksemplarene av BMW i4 ruller inn på norsk asfalt i november.

– Med BMW i4 elektrifiseres selve kjernen av BMW. Kjøreglade biler i mellomklasse-segmentet har gjennom flere tiår vært fundamentet som selskapet er bygget på. BMW i4 blir på mange måter summen av en perfekt BMW – bare helt elektrisk. Vi vet vi gleder mange når vi i dag åpner for bestilling av BMW i4, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

En umiskjennelig og praktisk BMW

Som en firedørs gran coupé, er BMW i4 er først og fremst en umiskjennelig BMW, bygget for småturer så vel som for langkjøring. Den lanseres først i to versjoner: Den bakhjulsdrevne BMW i4 eDrive40 med WLTP-rekkevidde på opptil 590 kilometer, og den firehjulsdrevne og svært sportslige BMW i4 M50 med WLTP-rekkevidde på 510 kilometer.

Med en lengde på 4 785 mm, bredde på 1 850 mm, høyde på 1 448 og en akselavstand på 2 856 mm, er alle målene større enn på en BMW 3-serie Sedan. Det samme gjelder sporvidden, mens tyngdepunktet er opptil 53 mm lavere. Begge deler bidrar til de dynamiske egenskapene BMW i4 byr på.

Bagasjeromsvolumet på 470 liter øker til 1 290 liter når baksetene legges ned, og den klassiske kombi-luken sørger for en stor og praktisk lasteåpning. Begge modellene kan utstyres med tilhengerfeste og kan trekke 1 600 kg. På taket kan man laste opptil 75 kg.

Ren elektrisk kjøreglede – bokstavelig talt

Høyspenningsbatteriet til BMW i4 er skreddersydd for bilen og måler kun 110 millimeter i høyde. Det består av fire moduler med 72 prismatiske celler hver og tre moduler med 12 celler hver. Samlet brutto batterikapasitet er 83,9 kWh, med nettokapasitet på 80,7 kWh.

Sammenlignet med høyspenningsbatteriet i dagens BMW i3 er energitettheten økt med rundt 40 prosent for samme volum. Samtidig er andelen kobolt kraftig redusert. BMW Group anskaffer for øvrig kobolt selv og gjør den så tilgjengelig for sine leverandører av battericeller. Dette gjøres for å ha full kontroll og åpenhet om hele bilens verdikjede.

Det integrerte varme- og kjølesystemet sørger for optimal temperaturkontroll for høyspenningsbatteriet ved hurtiglading fra en DC-ladestasjon. Hvis navigasjonssystemets rutefunksjon er aktiv og har planlagt et stopp for BMW i4 på en hurtigladestasjon, vil batteriet automatisk forhåndskondisjoneres før ankomst ved ladestasjonen. Det betyr at batteriet vil ha optimal temperatur for rask og effektiv lading ved ankomst på ladestasjonen.

I helt nye BMW i4 eDrive40 sitter den elektriske motoren koblet direkte på bakakselen og leverer 340 hk og 430 Nm dreiemoment.

Helt nye BMW i4 M50 har en elektrisk motor på hver aksel, hvor motoren på forakselen leverer 258 hk og motoren på bakakselen leverer maksimalt 313 hk. Med egen boost-funksjon, som varer i 10 sekunder, får man full effekt på 544 hk og et kraftfullt dreiemoment på 795 Nm.

Preliminære tekniske data

Modell: BMW i4 eDrive40 (RWD) BMW i4 M50 (xDrive)
Rekkevidde (WLTP)   Opptil 590 km Opptil 510 km
Batterikapasitet, brutto  83,9 kWh  83,9 kWh
Batterikapasitet, netto  80,7 kWh 80,7 kWh
Energiforbruk  16–20 kWh/100 km  19–24 kWh/100 km
Maks ladekapasitet  200 kW 200 kW
Ladetid ved maks ladekapasitet,
10–80 % SOC (State of charge) 
Ca. 35 minutter Ca. 35 minutter
Rekkevidde vs ladetid ved maksimal
ladekapasitet ved 10 %
SOC (State of charge) 
164 km rekkevidde på 10 minutter  140 km rekkevidde på 10 minutter
Ladetid, AC 3-fas 11 kW, 0–100 %  Mindre enn 8,5 timer  Mindre enn 8,5 timer
Samlet motoreffekt  340 hk  544 hk
Samlet dreiemoment  430 Nm  795 Nm
Akselerasjon, 0–100 km/t  5,7 sekunder  3,9 sekunder
Toppfart  190 km/t  225 km/t


Balansert sprinter

Enda mer imponerende enn selve akselerasjonen, er kjøreresponsen i BMW i4. Begge modellene har luftfjæring på bakakselen som standard, og et helt eget oppsett for dempersystemet reduserer den typiske bevegelsen hvor man gjerne opplever at bilen «setter seg» under kraftig akselerasjon. Sammen med et nyutviklet antispinn-system, som jobber lynraskt og presist, sørger systemet for maksimalt grep og stabilitet når gasspedalen får kjenne på trykket fra skosålen.

BMW i4 M50 er bygget på spisskompetansen til BMW M GmbH og byr på dynamiske egenskaper som er bokstaven M verdig. Dermed har det tyske selskapets store elektriske satsning nå også nådd de mest sportslige modellene.

Sømløst oppkoblet

Interiøret i helt nye BMW i4 bygger videre på det sportslige interiøret i BMW 4-serie Coupe, men skiller seg markant ut med den store og kurvete skjermen på dashbordet, «BMW Curved Display», som er satt sammen av en 12,3" informasjonsskjerm og en 14,9" kontrollskjerm. Den nye generasjonen av operativ- og infotainmentsystemet «BMW iDrive» filtrerer informasjon på en førerorientert og brukervennlig måte. Dette vil merkes gjennom nye dimensjoner, skreddersydde grensesnitt, farger, lys og lyd. Det velkjente iDrive-hjulet til infotainmentsystemet finner man fortsatt på midtkonsollen, mens navigasjonssystemet er skybasert, for sømløs og smidig bruk.

Helt nye BMW i4 er klargjort for 5G. Det åpner for rask kommunikasjon og trådløse oppdateringer. Installasjon av ny programvare vil sjelden ta mer enn 20 minutter. Som sine søsken i BMW 3- og 4-serie, er også helt nye BMW i4 utstyrt med en rekke førerassistansesystemer.

Ulike utstyrsversjoner og priser

I stedet for forhåndsreservasjoner, åpner norske BMW-forhandlere i dag for at kunder i Norge allerede nå kan bestille BMW i4. Selv om produksjonen først starter til høsten, er det nå mulig å spesifisere sin bil.

– Som for våre andre elektriske modeller, har vi også satt sammen flere ferdige utstyrsversjoner som vi tror vil være attraktive kjøp for mange av våre kunder. Spesielt tror vi BMW i4 M50 «Fully Charged» til kr. 599 900 blir populær, sier Tegneby.

Priser som gjelder fra 2. juni er som følger:

Modell: BMW i4 eDrive40 
BMW i4 M50
Startpris:  Kr. 489 900  Kr. 539 900
Charged-edition Kr. 523 200 Kr. 573 200
Fully Charged-edition Kr. 591 800 Kr. 599 900
Supercharged-edition Kr. 649 900 Kr. 659 900

Helt nye BMW i4 vil produseres på BMWs fabrikk i München, side om side med BMW-modeller med andre drivlinjer. Eksempelvis vil helt nye BMW i4 produseres på samme linje som helt nye BMW M3. Det gir BMW stor fleksibilitet i produksjonen i årene fremover.­­­

  • BMW i4. Foto.
  • BMW i4. Foto.
  • BMW i4. Foto.