BMW i7

Helt nye BMW i7: Elektrisk klassereise

BMW 7-serie har i all sin tid vært et udiskutabelt symbol på luksuriøs kjøreglede. 45 år etter lansering av første generasjon, er tiden nå kommet for BMW i7 – den første helelektriske modellen fra BMWs øverste hylle med materialer og teknikk.

Pressemelding 20. april 2022

Helt nye BMW i7 er en erketypisk BMW 7-serie, med en ny tolkning av design og luksus. Bygget på den samme karakteristiske kombinasjonen av sportslige og komfortorienterte kjøreegenskaper, og den eksklusive romsligheten man er vant til å finne i en luksuriøs BMW-sedan, er elektriske BMW i7 den mest potente modellvarianten i den nye 7-serien som lanseres i november.

– Med den nye generasjonen BMW 7-serie befester BMW sin posisjon og offensiv i det øverste premiumsegmentet, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

– Unikt for den nye generasjonen BMW 7-serie, er at den lanseres med en rekke modeller som er tilpasset kundenes behov i de ulike markedene. Mens USA og Kina får sine egne modeller og motoriseringer, er det helelektriske BMW i7 som er først ut i Europa. På fabrikken i Dingolfing, Tyskland, vil alle de forskjellige motoriseringen produseres på én og samme produksjonslinje, sier Tegneby videre.


5391 mm med luksus
Helt nye BMW 7-serie kommer i motsetning til sine forgjengere kun i én lengde, litt større enn den lange utgaven av forrige generasjon. Lengden måler 5391 mm, bredden 1950 mm, høyden 1544 mm og akselavstand 3215 mm. Sporvidden er også økt både foran og bak. Det er proposjoner som danner grunnlag for et grandiost og potent design. Den høye fronten og hekken og den markante sedan-profilen vitner om en svært luksuriøs tilnærming. Som standard ruller helt nye BMW 7-serie på 19" hjul, men størrelser opp til 22"som tilvalg. Den adaptive luftfjæringen og firehjulstyringen sørger for at bilen elegant kan veksle mellom overlegen komfort og mer dynamiske egenskaper.

Kontakt oss

Materialer og teknikk fra øverste hylle
Sett forfra, er den karakteristiske designen til de to runde frontlyktene og nyre-grillen fullstendig nytolket. De delte frontlyktene er iøynefallende med de smale horisontale LED-lyselementene som er satt høyere opp på fronten. Med «Iconic Glow» er posisjonslys, kjørelys og blinklys omgitt av eksklusivt krystallglass. Under disse, innebygd i frontspoileren i et mørkt parti, finner man Matrix LED-enhetene for nær- og fjernlys med nye funksjoner. Disse lysene kommer først til syne når de aktiveres. Den markante nyregrillen kan også lyses opp på en diskré, men ekstravagant måte – både når bilen står stille og når den er i bevegelse.

I interiøret ligger fokuset på den innovative brukeropplevelsen og siste generasjon av iDrive-operativsystemet. I tillegg til BMW Curved Display, som man kjenner fra BMW i4 og BMW iX, gir en ny type lys- og funksjonslist på instrumentpanelet og dørene en spesiell opplevelse – både visuelt og gjennom berøring.

I baksetene i helt nye BMW i7 finner man både enestående komfort og nye underholdningsstandarder. Innstillingene styres fra touchpanelene i dørene. Med BMW Theater Screen, som felles ned fra taket, får man en ultrabred 31 tommers skjerm med 32:9 panoramaformat og 8K-oppløsning. Den forvandler baksetene til en eksklusiv, privat kinosal hvor passasjerene eksempelvis kan velge sine personlige favoritter fra en rekke ulike strømmetjenester. Senere vil man også eksempelvis kunne bruke Curved Display fremme for YouTube-strømming når bilen står stille.

Med Bowers & Wilkins Surround Sound System med 4D-teknikk, 18 høyttalere og 655 watt effekt bør også de mest audiofile kunne finne seg til rette i helt nye BMW 7-serie. Kjennere vil også verdsette BMW «Iconic Sounds» i BMW i7, hvor det elektriske lydbildet er komponert av Hans Zimmer, kjent for å ha produsert musikken til en rekke ikoniske filmer.

Helt nye BMW 7-serie leveres i en rekke eksklusive lakkfarger. Liebhabere lar seg kanskje friste av noen helt spesielle kombinasjoner med to-tone lakk, hvor øvre og nedre del av karosseriet har ulik farge. For eksteriøret tilbys også ulike designuttrykk, deriblant med sportslige M Sport elementer. Panoramasoltak og skinninteriør er selvagt standard. Om ønskelig leveres bilen med automatisk åpning og lukking av dørene. «Excecutive Lounge» kan velges av de som virkelig vil strekke på bena i baksetet.

For den som sitter bak rattet i helt nye BMW 7-serie, bidrar en rekke førerassistansesystemer til en komfortabel kjøreopplevelse. De autonome egenskapene vil rulles ut i tiden fremover, på det som kalles nivå 3, for både autonom kjøring og parkering.

Elektriske flaggskip
Helelektriske BMW i7 xDrive60 er modellen som nordmenn først vil stifte bekjentskap med. Med en elektrisk motor på forakslen på 190 kW/258 hk og en elektrisk motor på bakakselen på 230 kW/313 hk har bilen en samlet effekt på 400 kW/544 hk og et maksimalt dreiemoment på 745 Nm. Sprinten fra 0-100 km/t gjøres unna på 4,7 sekunder og toppfarten nås ved 240 km/t.

Med et forbruk (WLTP) fra 18,4 kWh til 19,6 kWh, avhengig av spesifikasjoner og utstyr, gir det BMW i7 xDrive60 en rekkevidde (WLTP) på 590 – 625 km. Energien hentes fra høyspentbatteriet med nettokapasitet på 101,7 kW.

Med AC-lading på 11 kW, lades batteriet fra 10 til 100 prosent på 9,5 timer. For DC-lading har BMW i7 en kapastitet på 195 kW og da lades batteriet fra 10 til 80 prosent på 34 minutter under optimale forhold.

Med den tilpassede ladekurven til BMW i7, kan en ladeøkt på 10 minutter gi 170 km med rekkevidde. Egne ladeprofiler og temperering av batteriet er også bidrag til effektive ladeøkter. Tempereringen av batteriet kan både styres automatisk gjennom bilens navigajsonsdata og aktiveres av føreren selv ved behov.

I 2023 lanseres toppmodellen BMW i7 M70 xDrive, med over 600 elektriske hestekrefter og mer enn 1000 Nm dreiemoment. Den gjør unna 0-100 km/t på under 4 sekunder. Denne helelektriske modellen får blant annet følge av plug-in hybriden BMW M760e xDrive med 571 hk og 800 Nm dreimoment, med en elektrisk rekkevidde opptil 84 km. Samme år lanseres også en pansret versjon av helt nye BMW 7-serie.

Pris og bestilling
BMW i7 xDrive60 lanseres i Europa i november 2022. Norske forhandlere åpner for bestilling av modellen i dag, med en startpris fra kr. 1.169.000 eks mva.

– Slik verden ser ut nå, må vi ta høyde for at leveringer vil skje i 2023. Innen den tid må vi forberede oss på at det innføres merverdiavgift på elbiler, slik politikerne opprinnelig varslet om i fjor. Når revidert statsbudsjett legges frem i mai, forventer vi at Regjeringen gir tydelige signaler på hva norsk bilbransje og norske elbilkunder skal forholde seg til i tiden fremover, sier Marius Tegneby.

– Startprisen på BMW i7 M70 xDrive estimeres til 1.399.000 eks. mva. Man må derfor forvente en annen pris når vi åpner for bestilling av den modellen senere, avslutter Tegneby.

Kontakt oss

En nærmere titt

Siste nytt fra BMW