BMW iX M60

BMW iX-familien utvides nå med en tredje modell. Med sine 619 elektriske hestekrefter og sportslige oppsett, blir BMW iX M60 det nye familieoverhodet. Den nye sjefen rundt middagsbordet kan bære bokstavene i, X og M med stolthet – som den kraftigste og raskeste elektriske modellen til BMW.

Pressemelding 5.1.2022

Debuten til nye BMW iX M60 markerer nok en milepæl i historien til BMW M GmbH, som startet for 50 år siden. Siden 1972 har bokstaven M fått pryde de sportsligste modellene fra BMW i ulike kombinasjoner.

– Sammen med nye BMW i4 M50, beviser nye BMW iX M60 at også de elektriske spydspissene til det tyske merket fortjener å bruke den samme ettertraktede bokstaven i modellbetegnelsen. Nye BMW iX M60 representerer en ny tilnærming til progressiv luksus og ren elektrisk kjøreglede, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

Subtile detaljer og eksklusivt utstyr
Eksteriørmessig skiller nye BMW iX M60 seg fra sine søsken, BMW iX xDrive40 og BMW iX xDrive50, med subtile detaljer. Bremsekaliprene til det optimaliserte og sportslige bremsesystemet er malt i blått og bærer den klassiske M-logoen. Samme logo finner man igjen på frontsidepanelene og bak på bilen, da i sort høyglans og fargen Titanium Bronze, som matcher de særegne listene som strekker seg fra speilene, under vinduene, til bilens bakende. 21-tommers felger er standard. Om ønskelig leveres også nye BMW iX M60 med 22-tommers felger og eksklusivt Titanium Bronze-design.

Nye BMW iX M60 byr også på et rikholdig utvalg av eksklusivt standardutstyr. Blant annet inkluderer den BMW Live Cockpit Professional og BMW Natural Interaction, som lar funksjoner betjenes ved hjelp av tale og bevegelser, Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound høyttalersystem, BMW Laser Light, Comfort Access, aktiv seteventilasjon for fører og passasjer foran, med mer.

BMW iX med M attåt
De største forskjellene finner man i bilens oppsett og motorisering. Med M-spesifikt innstilt toakslet luftfjæring med automatisk nivåkontroll, egen anti-rollbar på bakakselen og en elektrisk firehjulsdrift med en svært responsiv aktuatorbasert hjulslippbegrensning, er listen lagt der den hører hjemme. De balanserte kjøreegenskapene gir nye BMW iX M60 en lettbeint følelse i alle hastigheter, samtidig som den også kan kjøres tett på de fysiske grensene og gi føreren tydelig tilbakemeldinger – i typisk BMW M-stil.

De to elektriske motorene er også optimalisert for høyere ytelse og mer dynamisk kjøring. Det betyr eksempelvis at motoren på bakakselen kan by på både høy effekt og svært rask respons. Den bakre motoren yter dermed opp til 360 kW/486 hk, mens motoren på forakselen yter opp til 190 kW/258 hk. Maksimal samlet effekt på de to elektriske motorene er hele 455 kW/619 hk.

Forskjellene stopper heller ikke der. BMW iX M60 er nemlig BMWs første modell med et dreiemoment på mer enn 1000 Nm.

Det nye flaggskipet mobiliserer et dreiemoment på 1015 Nm i Sport Mode og hele 1100 Nm når Launch Control aktiveres. Da gjøres sprinten fra 0-100 km/t unna på 3,8 sekunder. Den heftige kraftleveransen fra de elektriske motorene sørger for at hastighetsøkningen merkes hele veien opp til den begrensende toppfarten på 250 km/t. (50km/t høyere enn for BMW iX xDrive50.)

Etter WLTP-normen spenner det elektriske forbruket seg fra 21,6 kWh/100 km under blandet kjøring. Det gir en elektrisk rekkevidde på opptil 566 kilometer.

Batteriet er det samme som i BMW iX xDrive50, med en bruttokapasitet på 111,5 kWh og nettokapasitet på 105,2 kWh. Maks ladekapasitet er 200 kW, noe som gir en ladetid på 35 minutter fra 10 til 80 prosent under optimale forhold. Fra 10 prosent SOC (State of charge) kan man lade nok til å øke rekkevidden med 150 km på 10 minutter.

Lanseres til sommeren
Norske forhandlere vil åpne for bestilling av nye BMW iX M60 senere i januar, mens den globale lanseringen vil begynne i juni. Prisen, inkludert rikholdig standardutstyr, estimeres til kr. 1.149.000.

– Med den svært høye etterspørselen vi opplever etter BMW iX, så forventer vi at det vil bli mange om beinet også for nye BMW iX M60, avslutter Tegneby.

En nærmere titt

Siste nytt fra BMW