Å lade bilen hjemme er den mest praktiske og økonomiske løsningen for deg med elbil eller ladbare hybrider.
Vi kan hjelpe deg med å finne en løsning som passer dine forutsetninger, og vi tilbyr både ladebokser og installasjonstjenester.
Å lade bilen hjemme er den mest praktiske og økonomiske løsningen for deg med elbil eller ladbare hybrider.
Vi kan hjelpe deg med å finne en løsning som passer dine forutsetninger, og vi tilbyr både ladebokser og installasjonstjenester.
Vi starter med det grunnleggende. En ladeboks er en type utstyr som brukes til å lade elbiler. Boksen er ofte utformet som en kasse og plasseres på en stolpe eller vegg i nærheten av parkeringsplassen din. Ladebokser skal installeres av en autorisert elektriker.
Noen ganger brukes forskjellige navn for det samme. Andre vanlige betegnelser på en ladeboks er ladestolpe, wallbox, elbillader og ladestasjon.
Vi veileder deg gjerne i valget av ladeboks, slik at det blir riktig løsning for din bil og livsstil. Alle våre ladebokser leveres med montering og installasjon, og du kan også se estimert pris etter skattereduksjon.
Alt du trenger å gjøre er å velge en boks og begynne å lade.
Kjører du elbil eller plug-in hybrid er det flere praktiske fordeler med å ha ladeboks installert hjemme.
Det er i gjennomsnitt 50 % billigere å lade hjemme enn på veien.
Det er alltid hyggelig å bli ønsket velkommen til en fulladet bil om morgenen.
Ladebokser installert av en kvalifisert elektriker har flere sikkerhetsfunksjoner.
Å installerere en ladeboks kan være en god investering ettersom det kan øke boligens verdi.
Det kan være høyt trykk og køer ved offentlige ladestasjoner.
Mange ladebokser kan programmeres til å lade når strømmen er billigst.
Elbiler er ofte forbundet med et par begreper som ikke gjelder bensin- eller dieselbiler. Tre nøkkelbegreper for elbilbatterier er forklart her.
Batterikapasiteten måles i kilowattimer (kWh) og representerer mengden energi batteriet kan lagre, tilsvarende tankvolumet i en bil med forbrenningsmotor.
Kilowatt (kW) er måleenheten for ladefrekvensen og bestemmer hastigheten på ladingen. Høyere kilowatt gir raskere lading, og lavere kilowatt gir langsommere lading.
En gjennomsnittlig elbil bruker omtrent 20 kWh per 100 km. Forbruket påvirkes av faktorer som størrelse, vekt og værforhold.
Å lade en elbil tar ulik tid avhengig av batterikapasiteten og hvilken ladeeffekt du bruker. Det er også sjelden at batteriene tømmes helt, så dette spiller også en rolle for hvor lang tid det tar å nå full ladning.
En måte å regne ut hvor lang tid det tar å lade et tomt batteri, er å dele batteristørrelsen (kWh) på ladeeffekten (kW).
Eksempel: En bil med et batteri på 50 kWh som lades med 3,7 kW, blir fulladet på 13,5 timer.
Dynamisk lastbalansering betyr at ladeboksen justerer ladeeffekten basert på hvor mye strøm som er tilgjengelig i husholdningen. Det vil si at ladeeffekten reduseres når strømforbruket ellers i huset er høyt, og øker når strømforbruket er lavere.