Vedlikehold på bilia.no

Det kan oppstå midlertidige forstyrrelser. I mellomtiden henviser vi til 915 08 555, eller kundesenter@bilia.no

Vi beklager ulempene og takker for tålmodigheten.

Däckhotell för Volvo hos Bilia
Däckhotell för Volvo hos Bilia

Viktig å vite om dekk

Få norske bilister sjekker dekkene sine så ofte som anbefalt. Dekkene bør sjekkes én gang i måneden, i tillegg til før og etter lengre turer. Å sjekke dekkene jevnlig er viktig både for egen og andres sikkerhet.

Viktig å vite om dekk

  • Mønsterdybde

    Nye vinterdekk har en mønsterdybde på 9-10 mm. Etter hvert som mønsteret reduseres svekkes veigrepet betraktelig og sikkerheten blir dårligere. Derfor anbefaler vi å bytte i god tid før man er nede på lovens minstekrav på 3 mm, målt på det laveste punktet.

    Nye sommerdekk har en mønsterdybde på 7-8 mm. Risikoen for vannplaning øker drastisk ved lav mønsterdybde. Det samme gjelder bremselengden på våt veibane. Det anbefales derfor å bytte ut sommerdekkene i god tid før man er nede på lovens minstekrav på 1,6mm
  • Piggdekk

    Piggdekk kan benyttes i perioden fra 1. november til og med første mandag etter 2. påskedag. For de tre nordligste fylkene er perioden 16. oktober til og med 30. april. Om førerforholdene krever det, er det anledning til å benytte piggdekk utenom disse periodene. Man skal alltid være skodd etter forholdene og oppfylle kravet om tilstrekkelig veigrep. Kravet om veigrep trumfer fristene, og dette må man som sjåfør selv vurdere.

    Det er ikke knyttet noen frister til bruk av piggfrie vinterdekk, men vær oppmerksom på at disse ikke er egnet som sommerdekk.
  • Dekkmerking

    Alle nye dekk solgt i Europa skal ha en obligatorisk etikett som gir deg veiledning til å velge dekk som er trygge og energieffektive. EU-merkingen gir standardisert informasjon om drivstofforbruk og støy, samt dekkets grep på våte, snødekte eller isete veier.

    Merkingen har en QR-kode som kan skannes for å få mer informasjon om dekket i den europeiske databasen for energimerkede produkter (EPREL).
  • Ved hjulskift

    Når du skifter hjul, må du påse at de minst slitte dekkene monteres bak. Dette for å gjøre bilen mer stabil og hindre sleng. Hvis du har rotasjonsbestemt dekkmønster finnes det en pil på hvert dekk som viser rotasjonsretningen. Følg denne anvisningen så havner alle hjulene på rett plass.

    Ved bytte av to dekk, bør du om mulig velge samme dekk som de du har på bilens andre hjulaksel, det vil si samme fabrikat, mønster og betegninger. Ulike dekk kan gi bilen uønskede egenskaper.

    Husk å etterstramme hjulboltene etter å ha kjørt 100 km etter et hjulskift!
  • Dekktrykk

    Kontroller lufttrykket i dekkene med jevne mellomrom. I bilens instruksjonsbok finner du oversikt over anbefalt lufttrykk. Kontroller lufttrykket, når dekkene er kalde. Ved 10 graders temperaturforskjell påvirkes dekktrykket med 0,1 bar. Å kjøre med for lavt dekktrykk øker både ulykkesrisikoen, dekkslitasjen og drivstofforbruket.
  • Innkjøring

    Det tar mellom 500 og 1.000 km å kjøre inn et nytt dekk. Dette for at dekket skal ”sette seg” ordentlig på felgen. Faktum er at et piggdekk holder betydelig lengre om man kjører dem forsiktig de første 500-1.000 km på barmark, uten kraftige akselerasjoner og oppbremsinger.
  • Livslengde

    Ved normal kjøring påvirker kjørestil og hastighet livslengden på dine dekk med ca. 30 %. Årstiden står for 30 %, biltypen 20 % og de resterende 20 % kommer an på veibelegg og dekkets slitestyrke. Ved aggressiv kjøring kan kjørestilen svare for nesten 100 % av slitasjen. Med andre ord er det i hovedsak du som fører som gjennom din kjørestil har mest påvirkning av hvor raskt dekkene slites.
  • Miljø

    Ved å kjøpe dekk hos Bilia, velger du en forhandler som har tatt en aktiv stilling til å fremskynde utfasingen av dekk som inneholder giftklassede HA-oljer. Det finnes i dag alternative mykgjørende midler som gir dekkene like gode egenskaper.

    Vinterdekk solgt hos Bilia inneholder ingen HA-oljer i slitebanen. Vi tilbyr også HA-oljefrie sommerdekk til samtlige modeller. Også i bilproduksjonen pågår det en utfasing av HA-dekk. Flertallet av alle nye biler som ruller ut på de norske veiene gjør det på dekk som minimerer helse- og miljørisikoene fra dekkpartikler som havner i naturen på grunn av slitasje.