Jobbe hos Bilia? Vi rekrutterer mekanikerlærlinger.

Bilia satser stort på lærlinger

De siste årene har vi gjort en bevisst satsning på å ta inn mange lærlinger. Dermed bidrar vi til at ungdom får en fagutdanning.

I Bilia har vi ca. 80 bilmekaniker-lærlinger til enhver tid.

Som lærling hos Bilia får du jobbe i flotte, velutstyrte verksteder sammen med rause og gode kollegaer. Du får betalt lærlinglønn gjennom hele utdanningen din, og ikke minst får du gleden av å jobbe med noen av bilbransjens mest attraktive bilmerker som BMW, Lexus, MINI, Toyota og Volvo.

De som har startet karrieren sin som lærling i Bilia har mange veier å gå videre. Ønsker du å fortsette i faget ditt, kan du jobbe som bilmekaniker, Personlig Servicetekniker, tekniker, verkstedcoach og verkstedsjef.

Mange av våre lærlinger har en bred og verdifull erfaring dersom man senere skulle ønske seg en annen karrierevei, som f.eks. på dele- avdelingen eller med bilsalg. Mange av våre dyktigste selgere har bakgrunn som lærling og bilmekaniker.

Bilbransjen og Bilia er en flott arbeidsplass med store muligheter for medarbeidere som har vilje og lyst til å gjøre en god jobb, som er fleksible, endringsvillige og som liker å stå på.

En oversikt over alle våre service- og skadeverksteder finner du her: bilia.no/finnoss

Bilia er et godt sted å jobbe

Nedenfor forteller noen av de ansatte om sin karrierevei i Bilia.

Tore Øvergård, regionsjef servicemarked Volvo II:

– Jeg begynte som bilmekanikerlærling hos Jorkjend i 1986. Jorkjend ble senere overtatt av Bilia hvor jeg jobbet som mekaniker frem til 1997. Deretter jobbet jeg som kundemottaker før jeg tok over som lagersjef.

Siden 2009 har jeg vært delesjef på Hamar, og fra 2017 ble jeg regionsjef for hele service- markedet i en av Bilias Volvo-regioner.

Hanne Ravlo Hauge, teamleder kundesenter hos Toyota Bilia Trondheim:

– Jeg startet som lærling i mekanikerfaget hos Toyota i 2002. Etter to år tok jeg fagbrevet og var deretter så heldig å få fast jobb på Toyota Hell Bil. Jeg jobbet som mekaniker i 10 år før jeg begynte å få problemer med en skulder. Det hadde vært 10 spennende år med både faglig og personlig utvikling. Jeg trivdes veldig godt med jobben min, så det var veldig frustrerende å kjenne at jeg kanskje ikke klarte å utføre mine faste arbeidsoppgaver lengre.

Tross flere ulike eiere og forskjellige driftsformer har jeg alltid følt at Toyota har vært som en familie, og en arbeidsplass som har tatt hensyn til sine ansatte. Det var nok derfor jeg også fikk mulighet til å begynne i kundemottak med en mer tilrettelagt arbeidssituasjon når skulderproblemene kom. Det ble en ny utfordring, og nye spennende arbeidsoppgaver der jeg blant annet skulle være i daglig dialog med kundene. Med litt skrekkblandet fryd tok jeg fatt i en ny hverdag og har ikke angret siden.

Våren 2017 ble det utlyst stilling som Teamleder i kundesenteret, og med de gode erfaringene og ulike arbeids- oppgavene jeg har hatt i Toyota siden 2002, søkte jeg på denne stillingen. Jeg var så heldig å bli ansatt som Teamleder, og har på nytt fått muligheten til flere spennende arbeidsoppgaver. Med gode kollegaer rundt meg, er dette en veldig spennende jobb, vi er en bransje i stadig utvikling og det er fint å kunne være med Toyota Bilia på veien videre.

Jørn Kristiansen, bruktbilsjef Drammen:

– Jeg begynte som læregutt, før jeg ble ansatt som mekaniker på verkstedet i Drammen. Etter noen år ønsket jeg meg andre utfordringer og begynte som selger hos en konkurrent.

Etter hvert ønsket jeg meg tilbake til Bilia, og da det ble ledig stilling som bruktbilselger, søkte jeg på den. I dag er jeg bruktbilsjef og har personalansvar for seks medarbeidere.