Tydelig slektskap
Helt nye BMW X1 lanseres med den samme erketypiske identiteten man kjenner igjen fra en rekke av de større SUV-ene til BMW. De karakteristiske designtrekkene inkluderer kraftige proporsjoner og særegne uttrykk fra alle kanter.
Fronten preges av de slanke LED-lyktene med distinkt lys-signatur, den nesten firkantede nyregrillen, tydelige panserlinjer og en rekke vinklede designelementer i støtfangerens og spoilerens nedre del. Profilen kjennetegnes blant annet av de markante hjulbuene og den fallende taklinjen. Sett bakfra er det det slanke baklukevinduet og de markante, tredimensjonale LED-baklyktene som preger designen.
De blå signatur-elementene som man kjenner fra BMWs andre elektriske modeller, kan om ønskelig leveres i en nøytral, grå farge. Ønsker man et sportsligere utrykk på bilen, leveres velkjente M Sport design som gir nye linjer og detaljer i støtfangerne foran og bak.
Sammenlignet med forrige generasjon, vokser dimensjonene. Lengden måler 4500 mm (+53 mm), bredden måler 1845 mm (+24 mm) og høyden måler 1642 mm (+44 mm). Akselavstanden er 2692 mm (+22 mm) og sporvidden er henholdsvis 1592 mm og 1593 mm på for- og bakaksel (+31 mm). Felgdimensjonene strekker seg fra 17 til 19 tommer.
Til tross for større dimensjoner, gir de optimaliserte aerodynamiske egenskapene i bilens design bedre effektivitet, rekkevidde og akustisk komfort. Helt nye BMW iX1 har en luftmotstandskoeffisient på lave 0,26.
Velkjent atmosfære med nytt snitt
Bak rattet, i den hevede sittestillingen, kjenner man seg igjen i en velkjent og førerorientert BMW-atmosfære. Nøkkelementet, som også skiller den nye generasjonen markant fra den forrige, er det slanke instrumentpanelet «BMW Curved Display», kjent fra andre nye BMW-modeller. De to skjermene for førerinformasjon og infotainment smelter sammen til en enhet. En rekke av funksjonene i bilen styres nå gjennom touch-området på skjermen.
Antall brytere på panelet på midtarmlenet, som er designet som et flytende element mellom forsetene, er dermed redusert. Samtidig er det gitt plass i midtkonsollen for egen integrasjon av smarttelefon.
De helt nye setene er tilgjengelige med både kunstskinn (Sensatec) og helskinn. På menyen for tilvalg finner man også sportsseter, elektrisk setejustering med minnefunksjon og korsryggstøtte inkludert massasjefunksjon.
Baksetene i helt nye BMW iX1 består nå av tre seter i full størrelse, som gir en betydelig forbedring i sittekomfort. Seteryggene kan felles ned i 40:20:40-format. Legges alle bakseteryggene ned, øker bagasjeromsvolumet fra 490 til 1600 liter. Tillatt tilhengervekt er for øvrig 1200 kg.
Den neste storselgeren
BMW iX1 xDrive30 er det fulle navnet til BMWs neste elektriske storselger i Norge. Med en elektrisk motor på forakselen og en elektrisk motor på bakakselen, koblet sammen som xDrive firehjulsdrift, er den godt skodd for den typiske BMW-balansen mellom komfort og sportslighet.
Samlet effekt i BMW iX1 xDrive30 er 230 kW/313 hk med et dreiemoment på 494 Nm. Akselerasjonen fra stillestående til 100 km/t gjøres unna på 5,7 sekunder, mens toppfarten nås ved 180 km/t.
Det kombinerte elektrisk forbruket oppgis fra 17,3 til 18,4 kWh, mens rekkevidden er på 413 til 438 km i WLTP-syklusen, avhengig av bilens utstyr. Nettokapasiteten til høyspentbatteriet er 64,7 kWh. Selve batterihuset er dessuten konstruert som et bærende element i bilen, som ytterligere forsterkning og stabilisering av chassiset.
Ladesystemet har en effekt på 11 kW AC som standard, men om ønskelig kan bilen også leveres med en ombordlader på 22 kW AC. Batteriet fullades da på henholdsvis 6,5 timer eller 3 timer og 45 min ved AC-lading.
Med DC-hurtiglading er maks effekt 130 kW. Under optimale forhold lades da batteriet fra 10 til 80 prosent på 29 minutter. En ladeøkt på 10 minutter kan da gi 120 km rekkevidde.
Hvis ruteveiledningen i bilens navigasjonsystem har planlagt et stopp ved en hurtiglader, vil høyspentbatteriet i bilen automatisk forvarmes når bilen nærmer seg for å sikre at ladeøkten blir så effektiv som mulig. En slik forvarming av batteriet kan også startes manuelt når ruteveiledningen ikke er aktivert.
Som i helt nye BMW i7, er programvaren til ladesystemet ytterligere foredlet. Det innebærer at ladekurven får et jevnt, fremfor trinnvis, fall etter at den har nådd sitt topp-punkt hvor ladingen er på sitt mest effektive. Det er også mulig å lagre tilpassede ladeinnstillinger for flere individuelle ladepunkter.
Kan bestilles i dag
Bilia har åpnet for bestilling av helt nye BMW iX xDrive30. Ta kontakt for et godt tilbud. Produksjonsstart er i november, noe som betyr at levering vil være i 2023.