Helelektriske BMW i3 på snø. Foto.

Helelektriske BMW iX3

Les hele pressemeldingen her

BMW iX3 lanseres i 2020 og blir et rullende eksempel på at det er mulig å oppnå lang rekkevidde uten et stort batteri og den vekten det innebærer. BMW X3 blir da den første modellen til BMW som tilbys med bensin og/eller dieselmotor, som plug-in hybrid og som elbil.

Nye BMW iX3 får en rekkevidde på over 440 km* (WTLP ) fra et batteri med 74 kWh nettokapasitet.

Den elektriske motoren i BMW iX3 yter 210 KW/286 hk* og har et dreiemoment på 400 Nm. Både akselerasjon og krafttilgang i høyere hastigheter vektlegges når egenskapene til BMW iX3 defineres.
Kreftene overføres til bakhjulene, noe som ytterligere forsterker drivlinjenes effektivitet og bygger videre på BMWs tradisjonelle oppsett for ren kjøreglede.
Som et resultat av den nye, effektive drivlinjen, oppnår BMW iX3 et forbruk på godt under 20 kWh/100 km.

BMW iX3 ble først vist som konseptbil i 2018. Sist vinter ble prototypen testet til sitt ytterste i arktiske landskap ved testsenteret til BMW Group i Arjeplog, Sverige,
sammen med prototypene til BMW i4 og BMW iNEXT. I 2020 lanseres BMW iX3 og før lansering blir endelige tekniske data og spesifikasjoner og pris gjort kjent.

I 2021 følger de to neste modellene slik at BMW da vil tilby fire vidt forskjellige elbiler; BMW i3, BMW iX3, BMW i4 og BMW iNEXT.