BMW fortsetter den elektriske modelloffensiven og utvider porteføljen med en ny innstegsmodell; BMW iX1 eDrive20. Den forhjulsdrevne versjonen av den kompakte SUV-en får en rekkevidde på opptil 475 km og startpris på under 500 000 kroner.



BMW M, navnebæreren til de sportsligste modellene fra BMWs øverste hylle, kan i år se tilbake på 50 historiske år. Et av høydepunktene i jubileumsåret er lansering av helt nye BMW M3 Touring; den første i sitt slag – med racing i forsetet og allsidighet i bagasjerommet.
Pressemelding 22.06.2022
Helt siden premieren til første generasjon i 1986, har BMW M3 hatt en spesiell plass i hjertet til de fleste bilentusiaster. Hver generasjon har blitt en målestokk for ren kjøreglede, men aldri blitt lansert som stasjonsvogn – før nå.
- For mer enn 20 år siden jobbet BMW M-ingeniørene på bakrommet med et konsept for en BMW M3 Touring, basert på tredje generasjon BMW M3 Sedan. Denne prototypen ble faktisk holdt hemmelig helt frem til 2016. Da begynte ryktene å svirre om at noe nytt var på gang. I år blir BMW M3/M4-familien komplett, når sedanen, coupéen og cabrioleten får selskap av rosinen i bratwursten; stasjonsvognen BMW M3 Touring, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
Helt nye BMW M3 Touring kombinerer de sportslige egenskapene til BMW M3 Sedan med de praktiske egenskapene en stasjonsvogn har, uten at det går på bekostning av den arketypiske kjøregleden man finner i en BMW M-bil. Fellestrekkene med sedanen er naturlig nok mange, men taklinjen og hekken skiller seg selvsagt ut. Proporsjonene skiller den tydelig fra 3-seriens andre stasjonsvognmodeller. Sett opp mot hverandre er eksempelvis er helt nye BMW M3 Touring 85 mm lengre og 76 mm bredere, noe om spesielt kommer til syne over de bakre hjulbuene. For øvrig er standard felgdimensjon 19 tommer foran og 20 tommer bak.
Uavhengig av bilens eksteriørfarge, vil taket være i sort høyglans som standard. Om ønskelig kan bilen leveres med taket lakkert i eksteriørfargen. Detaljer i sort høyglans går også igjen i grillen, rundt vinduene og andre steder på karosseriet. Ønsker man å sette ytterligere preg på designet, finner man også en egen eksteriørpakke med en rekke karbonelementer på menyen.
Kjøreglede i flere dimensjoner
Under panseret i helt nye BMW M3 Touring finner man den samme, turtallsvillige tre-liters rekkesekseren som man finner i BMW M3/M4 Competition, hvor nåla ikke når det røde feltet i turtelleren før 7200 omdreininger. Motoren leverer 510 hestekrefter, med et maksimalt dreiemoment på 650 Nm. En åtte-trinns M Steptronic-automatgirkasse, som tilbyr tre girskifteprogrammer, sørger for sømløse og lynraske girskift.
Kreftene finner veien til asfalten gjennom en M xDrive firehjulsdrift, koblet sammen med en aktiv differensial på bakakselen. I tillegg til den tradisjonelle firehjulsdriften, kan man dermed og velge en mer dynamisk innstilling som flytter flere av kreftene til bakhjulene – eller velge ren bakhjulsdrift for den arketypiske BMW M-følelsen.
Helt nye BMW M3 Touring gjør unna sprinten fra 0-100 km/t gjøres på 3,6 sekunder. Der forholdene tillater det, gjøres 0 – 200 km/t unna på 12,9 sekunder. Toppfarten er begrenset til 250 km/t som standard, men øker til 280 km/t hvis man velger M Driver’s package. Da får man også med en kupong for kjøretrening med BMW Driving Experience.
BMW M har brukt det som nå er 50 års erfaring innen motorsport for å komponere en perfekt balansert totalpakke for fjerde karosserivarianten av BMW M3/M4. Egenskapene til motoren og drivverket er kombinert med et karosseri med optimert stivhet og aerodynamikk, med et chassis som er konfigurert og innstilt spesielt for helt nye BMW M3 Touring.
Racing i forsetet – allsidighet i bagasjerommet
Bak rattet i helt nye BMW M3 Touring, er det racingfølelse som gjelder. Den blir den første M-modellen som leveres med BMW Curved Display, den digitale instrumenteringen og operativsystemet man kjenner fra blant annet BMW i4 og BMW iX. Informasjonsdisplayet bak rattet presenterer all relevant kjøreinformasjon med ny grafikk og i særegen M-stil. M-spesifikke «widgets» med informasjon om bilens oppsett og annet kan vises på kontrolldisplayets startskjerm.
Det M-spesifikke kontroll- og operasjonssystemet inkluderer Setup-knappen, som gir direkte tilgang til innstillingsalternativene for motor, chassis, styring, bremsesystem og M xDrive firehjulsdriften. Egne definerte oppsett kan lagres og hentes frem ved hjelp av M-knappene på rattet.
Elektrisk justerbare M Sportsseter i skinn med minnefunksjon er standard. Om ønskelig, leveres bilen også med de særegne M Carbon bøttesetene, hvor sjåføren og passasjeren foran tilbys en helt spesiell blanding av motorsportfølelse, lettvektsdesign og langdistansekomfort.
I baksetet, som har tre seter i full størrelse, kan ryggen deles og felles ned i 40:20:40-format. Med nedfelt rygg utvides lastekapasitet fra 500 liter til maksimalt 1.510 liter. Anti-skli skinner som reiser seg automatisk fra bagasjeromsgulvet kan bestilles som ekstrautstyr. Disse forhindrer at bagasjen glir rundt under kjøring.
Åpner for bestilling i september
Helt nye BMW M3 Touring får sin publikumspremiere på tradisjonsrike «Goodwood Festival of Speed» i England nå i juni.
En nærmere titt
Siste nytt fra BMW
Nye BMW iX1 eDrive20: Ny elektrisk innstegsmodell
BMW Vision Neue Klasse: En ny æra gjenoppfinnes
BMW Vision Neue Klasse er en smakebit på hva som venter når en helt ny serie med elektriske biler lanseres fra 2025 og fremover.
BMW i7 Protection: Verdens første pansrede elektriske sedan
I nærmere 45 år har BMW levert pansrede biler til kunder med særskilte sikkerhetsmessige behov. Nå lanserer BMW verdens første pansrede elektriske sedan; BMW i7 Protection.
Helt nye BMW CE 02: Elektrisk kjøreglede på to hjul
To år etter lanseringen av BMW´s elektriske motorsykkel BMW CE 04, presenter BMW Motorrad en ny type elektrisk tohjuling – tilpasset urbane eventyrere i flere aldersklasser.
Neste generasjon BMW M5: Kamuflert bekreftelse
Prototypene er nøye kamuflert, men de kan likevel ikke skjule sin helt spesielle karakter. Fans av BMW M kan dessuten se frem til en aldri så liten renessanse i 2024.
Helt nye BMW i5 Sedan: Pilar i elektrisk form
Mer dynamisk enn noen gang, med et vell av digitale innovasjoner og, for første gang, i helelektrisk form – slik kjennetegnes den nye generasjonen BMW 5-serie SedanBMW Concept Touring Coupé: En hyllest til kjøregleden
Et av vårens mange vakre eventyr er den fasjonable bilutstillingen Concorso d'Eleganza Villa d'Este. Årets arrangement gikk av stabelen i helgen og et av høydepunktene var premieren til den særegne konseptbilen BMW Concept Touring Coupé.BMW i7 M70: Kraftfull elektrisk luksus
I fjor ble den 7. generasjonen lansert, ført an av elektriske BMW i7. Nå lanseres toppmodellen; BMW i7 M70 – med 660 elektriske krefter og luksus for både fører og passasjerer.Helt nye BMW i5: Nedtellingen fortsetter
Nå slippes de første bildene av de kamuflerte prototypene til BMW i5 Sedan, som gjennom det siste året har lagt igjen tusenvis av kilometer på ulike veier og underlag, deriblant på nordisk snø og is.En ny elektrisk æra nærmer seg for BMW Group
I 2022 mer enn doblet BMW Group sitt salg av elektriske biler. Over 215 000 nye elbiler ble levert til kunder rundt om i verden. Nå nærmer den neste elektriske æraen seg, med nyheter i en rekke forskjellige former og segmenter.Helt nye BMW i5: Nedtellingen begynner
Om bare noen måneder har åttende generasjon av BMW 5-serie Sedan sin premiere. Den nye modellen er mer dynamisk og mer komfortabel enn noen gang, og kan skilte med en frisk tolkning av sin elegante og sportslige signatur.Nye BMW X5 xDrive50e: Ny design møter mer krefter og ytterligere rekkevidde
Nå oppdateres BMW X5 med ny design og teknikk, og for den nye plug-in hybriden betyr det også mer krefter og ytterligere rekkevidde.