BMW M4 CSL

BMW M, navnebæreren til de sportsligste modellene fra BMWs øverste hylle, kan i år se tilbake på 50 historiske år. Et av høydepunktene i jubileumsåret er helt nye BMW M4 CSL – en legende i ny drakt. Verdenspremien finner sted på den legendariske bilutstillingen Concorso d’Eleganza Villa d’Este ved Comosjøen i Italia.

Pressemelding fra BMW Norge 20. mai 2022


BMW M har en stolt historie med en rekke spesialmodeller. Det nye tilskuddet heter BMW M4 CSL og blander gammeldags racinglidenskap med ny teknologi og design.

– På vei inn i en helelektrisk fremtid, så unner vi oss noen karameller med smak av 98 oktan. Helt nye BMW M4 CSL er en av flere godbiter som blir å finne i posen når BMW M i år feirer 50 år med rendyrket kjøreglede, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

CSL: En oppskrift med rik tradisjon
CSL står for "Competition, Sport, Lightweight", med tydelig referanse til kritiske rollen vektminimert design har for å oppnå suksess innen motorsport. Tilbake i 1973 var det BMW 3.0 CSL som vant European Touring Car Championship – på første forsøk. Helt nye BMW M4 CSL følger også i dekksporene til spesialutgaver av tidligere generasjoner av BMW M3/M4, med høydepunkter som den legendariske BMW M3 CSL fra 2003 og BMW M4 GTS som ble avduket i 2016.

M Carbon helbøtteseter reduserte vekten med rundt 24 kg alene sammenlignet med standardsetene i BMW M4 Competition Coupé. Videre ble 21 kg ble spart ved å fjerne baksetene, integrere en skillevegg og gjøre tilhørende modifikasjoner i bagasjerommet.

Chassisendringer, inkludert de ekstra lette M Carbon keramiske bremsene og spesielle lettmetallfelger, fjærer og stag, senket vekten med ytterligere 21 kg. Ved å redusere mengden lydisolering, samt bytte til ultralett lydisolasjon sparte man nye 15 kg, mens bruken av komponenter laget av karbonfiberforsterket plast (CFRP) trakk fra ytterligere 11 kg i regnestykket. I tillegg til CFRP-taket, er panseret og bagasjelokket til helt BMW M4 CSL også produsert i dette lette og høyteknologiske materiale. Det samme er for øvrig midtkonsollen. Den bakre lyddemperen i eksosanlegget er produsert i titan og kutter mer enn 4 kg fra vekten. Modifikasjoner av detaljer som den klassiske nyregrillen, baklysene, gulvmattene og den automatisk klimakontrollen barberer ytterligere 4 kilo.

Resultatet er en egenvekt på 1625 kg og enestående kraft-til-vekt-forhold på 2,95 kilogram per hk.

Med ytelser i høysetet – tidenes raskeste serieproduserte BMW M
Under panseret finner man nemlig en særegen motor med tydelig slektskap til motoren i racingbilen BMW M4 GTE. Med økt ladetrykk i de to turboene og en rekke justeringer av motorstyringen, byr den 3 liter store, turtallsvillige rekkesekseren i helt nye BMW M4 CLS på 550 hk og et dreiemoment på 650 Nm. Sprinten fra 0-100 km/t gjøres unna på 3,7 sekunder. Øvelsen fra 0-200 km/t gjøres unna på 10,7 sekunder, mens toppfarten stanser først på 307 km/t. Helt nye BMW M4 CLS skriver seg dermed inn i historien som tidenes raskeste serieproduserte BMW M.

Både kjøle- og oljeforsyningssystemene er designet for å håndtere de utfordringene som banekjøring gir. Det er nemlig å forvente at kjøperne av helt nye BMW 4 CSL vil finne glede av bilen både på landevei og bane. Eksosanlegget, med to halerør med elektrisk kontrollerte klaffer, genererer således en helt egen motormote, laget med skreddersøm for den nye spesialmodellen.

Kreftene fra motoren finner veien til asfalten gjennom en åtte-trinns M Steptronic girkasse og bakhjulene. De smidde M lettmetallfelgene i 19 tommer-dimensjon på forakselen og 20 tommer bak er utstyrt med dekk spesielt utviklet for spesialutgaven.

Den fastere koblingen av motoren og girkassen til bilens chassis er tydelig merkbar, spesielt under hard og krevende kjøring på bane. I likhet med motoren, drar chassisteknologien fordel av en rekke detaljoppgraderinger som er skreddersydd til helt nye BMW M4 CSL. Eksempler er hjuloppheng og fjæring- og dempersystem som også tar hensyn til den betydelige vektbesparelsen.

Eksklusiv design
Helt nye BMW M4 CSL er lakkert i den eksklusive fargen Frozen Brooklyn Grey metallic som standard. Sammen med synlige karbonfiberoverflater og røde aksenter, byr den nye spesialmodellen på et helt eget uttrykk som gjør den gjenkjennelig blant BMW sine mange M-modeller. Alternativt kan kundene spesifisere sin helt nye BMW M4 CSL i fargene Alpine White eller Sapphire Black metallic.

Designen preges også av den særegne nyregrillen, spoilere, diffusorer og sideskjørt. Med BMW Laserlight lyser stripene i frontlyktene gult i stedet for hvitt når dørene låses opp og når nær- og fjernlyset er slått på – som en klar referanse til historiske racingbiler. LED-baklysene har også en svært karakteristisk lyssignatur som er gjenkjennelig på lang avstand i mørkets timer.

Helt nye BMW M4 CSL byr på særegen balanse mellom sportsbilpurisme og hverdagsbruk. De særegne M Carbon helbøttesetene for sjåføren og passasjerer byr på komfort, men oser sport. De har fast ryggvinkel, justeringer forover/bakover kan gjøres manuelt, mens setehøyden justeres på verksted ved hjelp av en tre-trinns skruekobling. De har også avtakbare hodestøtter og tillater integrering av et sekspunkts beltesystem.

M Alcantara-rattet, antrasittfarget takkledning, interiørdekor i karbonfiber, "CSL"-merker på setene, midtkonsollen og bakpanelet er bare noen av de særegne detaljene man finner i interiøret. Bak setene finner man for øvrig rom for oppbevaring av to hjelmer.

Bak rattet handler derimot det meste seg om ren kjøreglede. Med en rekke innstillingsmuligheter kan man skreddersy oppsettet i helt nye BMW M4 CSL, etter hva dagen vil bringe; en tur på landeveien eller en økt på banen hvor man vil presse grensene til det maksimale.

«Første mann til mølla»
– Helt nye BMW M4 CSL vil kun bli produsert i 1000 eksemplarer, hvor et svært begrenset antall vil finne veien til norsk asfalt. Produksjonen begynner i sommer og prisen starter på 1.999.000 kroner, avslutter Tegneby.

Ønsker deg 4-serie med heftige prestasjoner?

En nærmere titt

Siste nytt fra BMW