Vedlikeholdsarbeid
Vi gjennomfører planlagt vedlikeholdsarbeid på Bilia.no lørdag 15. februar og søndag 16. februar. Siden kan derfor oppleves som ustabil. Kontakt oss gjerne på kundeservice@bilia.no i mellomtiden. Takk for din tålmodighet.

Til en ny opplysningskampanje har Volvo og Trygg Trafikk bygget en vegg med 113 par sko – ett for hvert menneske som mistet livet på norske veier i fjor.
Pressemelding 23. april 2024
Kjør forsiktig er navnet på en ny opplysningskampanje fra Volvo og Trygg Trafikk. Den setter søkelyset på dødsfall i trafikken og oppfordrer sjåfører til å kjøre forsvarlig. I forbindelse med Trygg Trafikks årlige trafikksikkerhetskonferanse har de to samarbeidspartnerne bygget en 4,5 meter bred og 2,7 meter høy mørk vegg med totalt 113 par sko.
Kampanjens mål er å menneskeliggjøre tallene bak ulykkesstatistikken. I fjor mistet 113 mennesker livet i trafikken. Dette er tre færre enn året før, men likevel en markant oppgang fra 2020 (93) og 2021 (80). Utviklingen er en bekymring for aktører i norsk samferdsel, særlig i lys av Nasjonal transportplans nullvisjon for 2050 som nå ser fjernere ut enn på lenge.
– Vi har brukt sko som et emosjonelt virkemiddel for å illustrere at bak hvert tall i statistikken ligger det en historie om et menneske som ble revet bort. Vi tror skoene kan si mye om en person, og at dette derfor er en tankevekkende og følelsesmessig sterk måte å formidle budskapet på, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Cars Norge.
Kjærlighetserklæring
Ideen er hentet fra Norsk vegmuseum på Hunderfossen, som også har en vegg av sko for å illustrere dødsfall i trafikken. Den nye kampanjen rulles ut i disse dager i form av blant annet filmer i sosiale medier og radioreklame.
Hovedbudskapet i kampanjen er Kjør forsiktig. Dette er et uttrykk mange sier til folk de er glad i, og derfor noe vi tror mange vil kjenne seg igjen i, mener Cecilie Bryner, kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk.
– Det å be noen om å kjøre forsiktig er både en kjærlighetserklæring og en oppfordring om å være en ansvarlig sjåfør. En som kjører rusfritt, tilpasser farten etter forholdene og følger med på veien, sier Bryner.
Film med pårørende
Blant de sterkeste innslagene er en film med en pårørende til to av dem som mistet livet i trafikken i fjor. Det unge kjæresteparet Ingvild Reinaas Bjørshol (20) og Emil Myhre Marienborg (20) omkom i en trafikkulykke på vei hjem fra Trysil i påsken i fjor. Emils far, Jan-Tore Marienborg, representerer familiene i den følelsesladede filmen.
– Vi er takknemlige for at familiene til Ingvild og Emil ønsker å være med på å spre budskapet vårt. Det er lett å glemme at i trafikken kan selv den minste feil få fatale følger. At noen tør å vise hvordan det oppleves å stå igjen i sorgen etterpå, har vi enorm respekt for, sier Bryner i Trygg Trafikk.
Få med deg siste nytt
Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev fra Volvo hos Bilia. Registrer deg for siste nytt, invitasjoner og gode tilbud rett i innboksen.
Siste nytt fra Volvo
Volvo Cars lanserer EX30 Cross Country
Fra en vinterhytte i Nord-Sverige ble nye Volvo EX30 Cross Country lansert i dag. Bilen tar suksessoppskriften fra EX30, men oppgraderer med ekstra robusthet, sjarm og eventyrlyst.
Ruller ut nytt infotainmentsystem
I løpet av året kommer nye Volvo Car UX til 2,5 millioner Volvo-kunder over hele verden. Nå rulles nemlig infotainmentsystemet på EX30 og EX90 ut til alle modellene.
Toppkarakter i Euro NCAP
Volvos minste SUV noensinne har mottatt 5 av 5 stjerner fra Euro NCAP, og befester dermed Volvos posisjon som ledende på sikkerhet.
Volvos flaggskip får store oppgraderinger
XC90 har vært en av Volvo Cars´ største kommersielle suksesser gjennom tidene. Nå kommer den store sju-seter SUV-en i ny og forbedret utgave.
Volvo avslutter salget av stasjonsvogner i Norge
Volvo Cars har besluttet å fase ut salget av de to ladbare hybrid-modellene V90 og V60 i Norge.
Volvo Cars starter produksjonen av Volvo EX90
Volvo Cars' fabrikk i Charleston i USA har startet produksjonen av selskapets nye store SUV, Volvo EX90.
Ett par sko for hver trafikkdrepte
Til en ny opplysningskampanje har Volvo og Trygg Trafikk bygget en vegg med 113 par sko – ett for hvert menneske som mistet livet på norske veier i fjor.
Volvo EX40 Black Edition: Barskt blikkfang
De nylig omdøpte elbilene Volvo EX40 og EC40 kommer nå i Black Edition, en tøff spesialversjon med svarte designdetaljer innvendig og utvendig.
Normenn mener Volvo er best på bærekraft
For tredje år på rad rangerer norske forbrukere Volvo øverst på listen over de mest bærekraftige bilmerkene.