Publisert 3. august 2025

Elbiler har raskt blitt et vanlig valg for dem som er på jakt etter ny bil – men mange myter lever fortsatt videre. Er de virkelig så dyre, upraktiske i kulda og utstyrt med batterier som må byttes etter bare noen år? Vi undersøker åtte vanlige misoppfatninger om elbiler – og hva fakta faktisk viser.
1. Elbiler fungerer ikke i kaldt klima
Det er sant at kulde kan påvirke rekkevidden noe, men ikke så dramatisk som mange tror. Tester og brukerdata viser at batteriene påvirkes mindre i Norden enn i andre klima, og at ladeinfrastrukturen nå er så godt utbygd at lading er mulig selv på lange strekninger i Nord-Norge ikke er noe stort problem.
2. Det er dyrt å eie elbil
Elbiler kan være dyre å kjøpe, for eksempel sammenlignet med kjøp av brukt fossilbil. Men når man ser på helheten, blir bildet ofte et annet. For mange bileiere viser kalkylen at elbilen har lavere månedlige kostnader enn en fossilbil. Det skyldes blant annet lavere energikostnader og mindre servicebehov. Dette gjør at elbilen i mange tilfeller kan være et smart valg – både økonomisk og med tanke på utslipp under bruk.
3. For kort rekkevidde i hverdagen
Mange elbiler i dag har en rekkevidde på mellom 35 og 60 mil. Batteriene mister bare rundt 1,8 % kapasitet per år, noe som betyr at de ofte varer i over 20 år. Samtidig har ladenettet blitt kraftig utbygd med god dekning i både by og bygd.
4. Batteriene må byttes ut etter noen år
Analyser av tusenvis av elbiler viser at batteriene ofte tåler over 200 000 km med fortsatt god funksjon. I gjennomsnitt har de beholdt 90 % av sin opprinnelige kapasitet etter den kjørelengden. De fleste produsenter tilbyr dessuten 8 års garanti eller 160 000 km – og forsikringer dekker i mange tilfeller hele batteriet uten aldersfradrag.
5. Batteriene krever for mye ressurser
Produksjonen av elbiler krever mer energi enn produksjonen av tradisjonelle biler, men dette kompenseres ofte raskt fordi elbiler slipper ut betydelig mindre under bruk. Livssyklusanalyser viser at elbiler gir 70–80 % lavere CO₂-utslipp enn bensin- og dieselbiler.
Dette gjelder spesielt i Norden, der strømproduksjonen i stor grad er fossilfri – hovedsakelig fra vannkraft, kjernekraft og vindkraft i stedet for kull eller olje. I tillegg brukes det stadig oftere resirkulerte eller sporbare materialer i batteriproduksjonen, noe som bidrar til enda mer effektiv ressursbruk.
6. Det er knotete å lade
Mange tror at det er komplisert, tidkrevende og teknisk å lade en elbil. Men i virkeligheten skjer omtrent 90 % av all lading hjemme eller på jobb – når bilen uansett står stille. Moderne elbiler og ladere styres enkelt via apper, der man kan planlegge lading til lavpristimer og følge ladestatus i sanntid. For dem som har denne muligheten, blir det raskt en enkel vane.
Hvis man ikke har ladeboks hjemme, finnes det i dag stadig flere offentlige ladeløsninger – både destinasjonsladere og hurtigladere. Hurtiglading gir dessuten opptil 80 % kapasitet på 20–30 minutter, noe som passer perfekt som pause under en langreise.
7. Elbiler er dyre å ha på service og reparere
Elbiler har betydelig færre slitedeler enn biler med fossilt drivstoff – ingen registerreim, clutch, girkasse eller oljeskift er nødvendig. Dette betyr at servicekostnadene ofte er 30–50 % lavere. Elektriske motorer krever minimalt vedlikehold, og bremsene slites mindre takket være regenerativ bremsing.
8. Elbiler taper seg fort i bruktmarkedet
Tidligere fantes det en viss usikkerhet rundt restverdien, men i dag er etterspørselen etter brukte elbiler høy. Flere modeller har vist seg å holde verdien bedre enn tilsvarende fossilbiler, spesielt med økende andel elbiler og utbygd ladeinfrastruktur.

Eksperter på elbil
I Bilia har vi lang og god erfaring med elbiler. Vi selger både nye og brukte elbiler og hjelper deg gjerne med å ta vare på bilen etter kjøp.