Publisert 24. mai 2023
Tenker du på å skaffe en ladestasjon hjemme? Uansett om du kjører ladbar hybrid eller elbil, er en ladestasjon en smart investering. Men hvilken ladestasjon passer best for dine behov? 1-fase eller 3-fase? Type 1 eller Type 2? Her vil vi forklare begrepene og gi deg noen tips.
Hva kreves for å ha ladeboks hjemme?
Et godt første skritt er å finne ut hvilken hovedsikring din eiendom har. Din sikringsnivå setter grensen for hvor mye effekt du kan lade med. De fleste eneboliger har vanligvis en hovedsikring mellom 16 og 25 ampere (A). 16 A er tilstrekkelig for en 3,7 kW ladestasjon, noe som fungerer for de fleste. Men hvis du velger en 22 kW ladestasjon, krever det en sikringsnivå på 32 A. Moderne ladestasjoner med lastbalansering tilpasser effekten til hovedsikringens kapasitet, slik at du får maksimalt utbytte av ladestasjonen din.
Hvis du er usikker på hovedsikringen din, kan du finne informasjonen på strømregningen din. Hvis du trenger å øke sikringsnivået ditt, kan du få hjelp fra en elektriker. Bare vær oppmerksom på at dette kan påvirke strømutgiftene dine.
Lade med 1-fase eller 3-fase?
Forskjellen mellom 1-fase og 3-fase er hvor raskt bilen din kan lades. Selv om du for øyeblikket bare trenger å lade med 1-fase, kan en 3-fase ladestasjon være en investering for fremtidige behov. Men sørg for å først sjekke hovedsikringen for eiendommen din.
1-fase
Med 1-fase er effekten vanligvis mellom 3,7 og 7,4 kW, noe som er tilstrekkelig for ladehybrider og de fleste elbiler.
3-fase
3-faselading kan levere mellom 11 og 22 kW. Dette passer for biler som trekker mye strøm eller trenger raskere lading.
Type 1 eller Type 2?
Kontaktene som brukes for hjemmelading er enten Type 1 eller Type 2. Type 1 var tidligere vanlig på den asiatiske markedet. Siden 2018 har Type 2 blitt standard for nyproduserte biler som selges innenfor EU. Mens Type 1 bare støtter 1-faselading, kan Type 2 håndtere både 1-fase og 3-fase lading.
Hvilken modus skal du bruke?
Lading av elbiler kan utføres i Modus 1, 2, 3 eller 4, som representerer forskjellige sikkerhetsnivåer. Modus 1 er lading fra vanlig jordet stikkontakt og anbefales ikke. Det er forbundet med brannfare og er til og med ulovlig i flere land.
Selv i Modus 2 brukes en vanlig stikkontakt, men med en kabel som har en innebygd sikkerhetsboks. Modus 3 er den europeiske sikkerhetsstandarden siden 2017 for vanlig og semi-rask lading. Her bruker du en ladestasjon installert av en elektriker. Modus 4 er for rask lading med svært høy effekt.
Hvor lang tid tar det å lade hjemme?
Ladetiden påvirkes av egenskapene til ladestasjonen, kabelen, batteriet og eiendommen din. En 1-fase ladestasjon med 7,4 kW effekt kan lade opptil 4 mil per time.
Hvis du har en 22 kW 3-fase ladestasjon og en hovedsikring på 32 A, kan du lade opptil 12 mil på en time. Du kan enkelt beregne hvor lang tid det tar å lade et tomt batteri ved å dele batterikapasiteten (kWh) med effekten (kW).
Eksempel: En bil med en batterikapasitet på 50 kWh som lades med en effekt på 3,7 kW, blir fulladet på 13,5 timer.
Har ladestasjonen en innebygd jordfeilbryter?
For at ladingen skal være sikker, må den ha en jordfeilbryter. Noen ladestasjoner har en innebygd jordfeilbryter. For andre ladestasjoner må du kjøpe en separat.
Et eller to uttak?
Hvis du har to biler som brukes til kort pendling, kan det være tilstrekkelig med ett uttak. Hvis du velger en ladestasjon med to uttak for å lade to biler med 11 kW samtidig, bør du sjekke hovedsikringen for eiendommen din, da 22 kW krever en sikringsnivå på 32 A.