For andre år på rad mener norske forbrukere at Volvo er den mest bærekraftige merkevaren i bilbransjen.
Pressemelding 14.03.2023
Det kom fram da Sustainable Brand Index 2023, Europas største merkevarestudie på bærekraft, ble offentliggjort denne uken.
– Vi jobber aktivt med FNs bærekraftsmål både her i Norge og fra globalt hold, så det er veldig hyggelig at dette arbeidet ser ut til å bli lagt merke til av forbrukerne. For Volvo er bærekraftsarbeidet nå sidestilt med vårt arbeid innen sikkerhet, og har høyeste prioritet, sier Rita Kristin Broch, administrerende direktør i Volvo Car Norway.
Sustainable Brand Index ble startet i 2011 og gjennomføres årlig. Totalt 11.000 norske forbrukere deltok i årets undersøkelse, der de har vurdert 268 merkevarer innenfor 25 ulike bransjer på hvor gode de opplever at merkevarene er på sitt arbeid innenfor bærekraft. Områdene de blir bedt om å vurdere er todelt – én del omhandler klima- og miljøarbeid, mens den andre delen omfatter samfunnsansvar.
– At norske forbrukere opplever Volvo som det mest bærekraftige bilmerket handler mye om den historiske styrken merkevaren har innen sikkerhet, men også at de har et tydelig og forståelig mål om å bli et rent elbilmerke. Det vitner om ambisjoner i forbrukernes øyne, sier Erik Elvingsson Hedén, CEO og grunnlegger av SB Insight, selskapet som står bak Sustainable Brand Index.
Snart helelektrisk
Volvo Cars har satt fart på elektrifiseringen av bilparken, under målsetningen om å bli en ren elbilprodusent innen 2030. I Norge er målet å selge kun elbiler allerede i 2025, og i fjor stod elbilene for 69% av merkets nybilsalg her til lands. Volvo Cars’ overgang til å bli helelektrisk er en del av selskapets klimaplan, der man jobber for å redusere karbonavtrykket per bil gjennom konkrete tiltak.
Volvo har besluttet å redusere karbonavtrykket i Volvo-bilenes livssyklus med 40 prosent pr bil mellom 2018 og 2025. I tillegg jobber selskapet for å redusere Co2-utslippet i den globale leverandørkjeden med 25 prosent innen 2025.
– Vi sa for flere år siden at vi skal bli en helelektrisk bilprodusent, og overgangen skal skje innen 2030. Nå tror jeg at forbrukerne har forstått at dette ikke bare var ord. Vi fortsetter å rulle ut nye elbiler og leverer på det vi har lovet. Samtidig intensiverer vi arbeidet for å kutte utslipp i hele verdikjeden, sier Broch.
Høy kvinneandel
Volvo jobber også strategisk med andre bærekraftsmål, blant annet mangfold og likestilling. Volvo Car Norway har kvinnelig toppleder, og halvparten (4 av 8) selskapets ledergruppe består av kvinner. Kvinneandelen i hele selskapet er på 41 prosent (21 av 51 ansatte).
– I en tradisjonelt mannsdominert bilbransje jobber vi aktivt med å rekruttere flere kvinner, både til lederposisjoner og i organisasjonen for øvrig. Volvo har alltid vært en inkluderende merkevare, og det er viktig at de som jobber hos oss speiler tiden vi lever i, sier Broch.
Om Sustainable Brand Index
Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft. Studien har vært gjennomført årlig i Norge siden 2013. I 2023-studien ble et nasjonalt representativt utvalg på 11.000 nordmenn i alderen 16-75 år intervjuet i perioden november 2022 – februar 2023. Totalt er 268 merkevarer i 25 bransjer vurdert basert på om hvordan de oppfattes å prestere i de 17 globale bærekraftsmålene.
Les hele pressemeldingen fra Volvo Car Norway her
Få med deg siste nytt
Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev fra Volvo hos Bilia. Registrer deg for siste nytt, invitasjoner og gode tilbud rett i innboksen.
Volvo hos Bilia
Siste nytt fra Volvo
Toppkarakter i Euro NCAP
Volvos minste SUV noensinne har mottatt 5 av 5 stjerner fra Euro NCAP, og befester dermed Volvos posisjon som ledende på sikkerhet.
Volvos flaggskip får store oppgraderinger
XC90 har vært en av Volvo Cars´ største kommersielle suksesser gjennom tidene. Nå kommer den store sju-seter SUV-en i ny og forbedret utgave.
Volvo avslutter salget av stasjonsvogner i Norge
Volvo Cars har besluttet å fase ut salget av de to ladbare hybrid-modellene V90 og V60 i Norge.
Volvo Cars starter produksjonen av Volvo EX90
Volvo Cars' fabrikk i Charleston i USA har startet produksjonen av selskapets nye store SUV, Volvo EX90.
Ett par sko for hver trafikkdrepte
Til en ny opplysningskampanje har Volvo og Trygg Trafikk bygget en vegg med 113 par sko – ett for hvert menneske som mistet livet på norske veier i fjor.
Volvo EX40 Black Edition: Barskt blikkfang
De nylig omdøpte elbilene Volvo EX40 og EC40 kommer nå i Black Edition, en tøff spesialversjon med svarte designdetaljer innvendig og utvendig.
Normenn mener Volvo er best på bærekraft
For tredje år på rad rangerer norske forbrukere Volvo øverst på listen over de mest bærekraftige bilmerkene.
Volvo-biler advarer om ulykker
Volvo Cars lanserer nå Accident Ahead Alert, en ny sikkerhetsteknologi der Volvo-biler kan varsle andre Volvo-biler, dersom de befinner seg i nærheten av en trafikkulykke.
Volvo Cars skifter navn på elbilene
Volvo Cars samler alle sine elbiler under én og samme navnstruktur, som starter med forbokstaven E. Dermed skifter elbilene XC40 og C40 navn til EX40 og EC40.