Publisert 22. januar 2021
Hvilken ladeboks skal du velge?
Å velge riktig ladeboks kan være en utfordring. Det er mange begreper å holde styr på.
Vi forsøker å avklare spørsmål og guide deg til en ladeboks som passer for deg.

Publisert 22. januar 2021
Skal du kjøre igjennom Tyskland i sommer? Her er noen gode tips og råd for å gjøre turen enklere, tryggere og morsommere.
Å kjøre på Autobahn kan virke skummelt. Hastighetene kan være høyere enn vi er vant til, og strekningene lengre. Det stiller høyere krav til oss som førere og redskapet vi kjører. Men det er verdt å merke seg at ulykkesratene er vesentlig lavere enn på for eksempel amerikanske motorveier.
Autobahn er et myteomspunnet sted, og en av mytene er at det er fri fart overalt. Det er ikke sant – ca 40% av Autobahn-nettet har fartsgrense. Det kan være grunnet høy ulykkesrate på strekningen, støyhensyn i urbane strøk, eller slitt veidekke. Noen strekninger har fartsgrense ved regn og overvann, andre strekninger om natten. Det er viktig å holde et øye med skiltingen av dette. I områder med fartsgrense finnes det ofte fotobokser.
Strekninger der fartsgrensen oppheves (markeres med et hvitt rundt skilt med fem skrå streker) finnes det fortsatt en anbefalt fartsgrense på 130 km/t.

Det er også viktig å huske at Autobahn har mye veiarbeid om sommeren, og køene kan bli lange. De kan også komme overraskende på. Vær alltid klar til å bremse dersom du kommer til en kø, og signaliser gjerne med varselblink til de bak.
Aktiver gjerne funksjonen for trafikkruting (RDS-TMC) på navigasjonssystemet. Det kan spare deg mange timer og mye frustrasjon. Og når du kommer frem til destinasjonen, vær klar over at mange byer krever at du har miljøoblat (Umweltplakette) for kjøring i sentrum. Dette koster ca 5-10 euro, og utstedes av organisasjoner som utslippstester biler, som DEKRA, TÜV og GTÜ. De fleste bilforhandlere vil også kunne selge deg dette. Det finnes også nettsteder som selger det.

