Vår visjon er å være «bransjens beste servicebedrift». Vi arbeider kontinuerlig for å realisere dette gjennom å ta hensyn til våre kunder, ansatte og verden rundt oss. Åpenhetsloven understøtter respekten for grunnleggende menneskerettigheter og verdige arbeidsforhold. Her kan du lese om hvordan vi imøtekommer denne loven med åpenhet og engasjement.

Hva er åpenhetsloven?
Åpenhetsloven har som mål å fremme bedrifters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i produksjon av varer og levering av tjenester. Den sørger også for at allmennheten får tilgang til informasjon om hvordan bedrifter håndterer potensielle negative konsekvenser på disse områdene.
Loven gjelder for større virksomheter som er basert i Norge, og som leverer varer og tjenester både nasjonalt og internasjonalt. I tillegg omfatter den større utenlandske virksomheter som opererer og er skattepliktige i Norge i henhold til norsk lov. Disse bedriftene er pålagt å være åpne om hvordan de oppfyller sine forpliktelser i henhold til loven.
Hvordan omfattes Bilia av åpenhetsloven?
Bilias grunnverdier har alltid vært i tråd med de områdene åpenhetsloven fremmer. Dette lovverket stiller høye krav til hvordan virksomheter, som oss, skal foreta aktsomhetsvurderinger med offentlig tilgjengelige redegjørelser. Som en ansvarlig og samfunnsbevisst bedrift, er vi dedikert til å være åpne og transparente i alt vi gjør.
For oss betyr bærekraft å drive en ansvarlig virksomhet som kontinuerlig utvikler langsiktige og bærekraftige løsninger. Hele vår virksomhet er formet av et systematisk og aktivt arbeid, hvor vi alltid setter fokus på våre ansatte, kunder og omverden. Vi mener at det å jobbe i tråd med åpenhetsloven både styrker vår virksomhet og bidrar til en mer bærekraftig fremtid.
En mer bærekraftig verdikjede

Arbeid for en mer bærekraftig verdikjede
Arbeid med leverandører og underleverandører oppstrøms
Bilia er en del av en verdikjede og har dermed ett ansvar for å påvirke leverandører og underleverandører til å forbedres ut ifra ulike bærekraftperspektiv. Størst påvirkning har vi gjennom våre innkjøp og biler. Bilindustrien har lange leverandørledd fra råvareutvkling til bilprodusenter som produserer og monterer sammen biler. Bilia har liten mulighet til å påvirke langt bak i verdikjeden. Vi har derfor valgt å samarbeide med bilmerkene som har høye bærekrafts mål og tydelige ambisjoner da vi ser at dette gir Bilia størst mulighet til å bidra til å skape en mer bærekraftig bilindustri.
Når det kommer til leverandører utover våre bilimportører, har vi større mulighet til å påvirke. Bilia har innført en konserndekkende Code of Conduct for leverandører som omfatter områder som menneskelige rettigheter, antikorrupsjon, miljø osv… Bilia har også en konserndekkende innkjøpspolicy for å løfte frem bærekrafts aspekter ved inngåelse av både sentrale og lokale avtaler
Arbeid med leverandører og kunder nedstrøms
Da det produseres langt flere elektriske biler, ser vi en forflytning av klimapåvirkningen fra bruken til produseringen av bilen. Dette gjør at vi velger våre bilmerker med omsorg, da bilens design og produksjon spiller stor rolle i bærekrafts arbeidet. Men ikke alle har råd til å kjøpe elbiler, og fossildrevne bilers påvirkning på klimaet skjer i forbindelse med bruken av bilen. Derfor arbeider Bilia med behovsanalyser for å finne de mest egnede bilene basert på våre kunders forutsetninger. Redusert klimapåvirkning kan også oppnås gjennom salg av HVO og etanol, men også gjennom tilsetning av AdBlue i nyere dieselbiler.
Et viktig moment i bilens livssyklus er håndteringen av den brukte bilen. Via Bilias bilopphuggere er vi til stede i denne fasen og kan arbeide for mer sirkulære strømmer. Her håper vi på en økende etterspørsel etter brukte deler fra både bedrifter og private kunder. I tillegg til lavere miljøpåvirkning er brukte bildeler bra for lommeboken, da de koster mindre. Det siste steget i livssyklusen er materialgjenvinning, der våre avfallsentreprenører er en viktig part for å ta vare på så mye materiale som mulig.
Rapport åpenhetsloven - 2024
Rapport åpenhetsloven - 2023
Rapport åpenhetsloven - 2022

Vi tror på god dialog med leverandørene
Bilia benytter i overkant av 3 000 leverandører i vår virksomhet. De største og viktigste er importørene og produsentene av bilmerkene vi er autorisert forhandler av, men i alle faser av vår virksomhet er vi avhengige av ulike leverandører og samarbeidspartnere.
Det er essensielt at Bilias leverandører lever opp til de samme standardene som vi stiller til vår egen virksomhet. Det er viktig for oss å sikre at både vår egen virksomhet og våre leverandører driver sin virksomhet uten at det går på bekostning av grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Verktøy i møte med leverandørene våre
Innkjøpspolicy
Bilia har en konserndekkende innkjøpspolicy for sentrale og lokale avtaler, hvor vi synliggjør Bilias krav til bærekraft, miljø og sosiale forhold. Leverandørene er pålagt å overholde menneskerettigheter, anti-korrupsjon og FNs Global Compact.
ISO-sertifisering
Bilia Norge AS og datterselskapene Toyota Bilia AS, Jensen&Scheele AS og Bil1Din AS er sertifisert i henhold til ISO 9001 og ISO 14001, og vi stiller høye krav til våre samarbeidspartnere som også forventes å oppfylle kravene i ISO 9001 og ISO 14001.
Etiske retningslinjer
Vi har utviklet etiske retningslinjer som alle leverandører er pålagt å følge. Retningslinjene er grunnlagt på FNs Global Compacts ti prinsipper, samt tilhørende konvensjoner, erklæringer og veiledninger.
Hvordan jobber vi med åpenhetsloven?
Vi benytter Ignite Procurement
Med et stort antall leverandører, er vi avhengige av et godt system for å holde oversikt og rapportere. Vi benytter Ignite Procurement i dette arbeidet for å ha alle svar og data i ett og samme system.
Risiko for bilbransjen og Bilia
Risiko knyttet til bilproduksjon
Bilia er ikke direkte involvert i bilproduksjon, men som en bilforhandler og importør, er vi eksponert for risiko knyttet til noen av våre største leverandører. Bilproduksjon involverer en global leverandørkjede, som skaper utfordringer med å identifisere og håndtere risiko på en effektiv måte. En gjennomsnittlig bil består av omtrent 30 000 deler, og leverandørkjedene er omfattende med titusenvis av leverandører. Dette gjør det vanskelig å nøye følge opp hele leverandørkjeden. Denne organiseringen skaper utfordringer når det gjelder å ha tilstrekkelig kunnskap om og oppfølging av leverandører. Dette er en stor utfordring for hele bransjen.
Noen kritiske råvarer for bilproduksjon kan kun skaffes fra noen få geografiske områder. Disse områdene kan være preget av korrupsjon, konflikter, svake rettssystemer og manglende håndhevelse av arbeidslovgivning. Mange av de mest alvorlige risikoene i bilindustrien oppstår i forbindelse med råvareleddet og under selve produksjonen i land med færre rettigheter for arbeidere. Bilias evne til å påvirke disse områdene er begrenset, men vi bruker vår innflytelse mot importørene og produsentene av bilmerkene.
Risiko knyttet til verksted
Verkstedtjenester inkluderer reparasjon, vedlikehold og service av kjøretøy. Dette innebærer manuelt og fysisk tungt arbeid, bruk av maskiner og utstyr, og eksponering for kjemikalier, forurensing og støy. Det kan derfor være risiko for helseproblemer av eksponering av farlig kjemikalier, dårlige arbeidsforhold, brudd på lønn, og varierende HMS-standarder i geografiske områder. Verkstedbransjen er generelt ikke utsatt for stor risiko i Norge. Imidlertid har det historisk sett vært useriøse aktører innen bilpleie, og Bilia kan i noen tilfeller benytte eksterne parter for klargjøring av biler, noe som også eksponerer oss for en risiko. Bilia krever ryddige ansettelsesforhold, arbeidsforhold og lønn innenfor krav.